AA
Koerdische rechten in het kader van de positieve agenda met Turkije en de toekomstige grondwet van dat land - parlementaire vraag E-5529/2012

Op 17 mei 2012 werd in Ankara de nieuwe „positieve agenda” gelanceerd, die bedoeld is om het toetredingsproces van Turkije nieuw leven in te blazen. De positieve agenda is niet bedoeld als vervanging, maar wel als aanvulling op en steun voor het toetredingsproces van Turkije, met name op de volgende gebieden: afstemming op de EU-wetgeving; politieke hervormingen en grondrechten; visa, mobiliteit en migratie; handel; energie; terrorismebestrijding en dialoog inzake buitenlands beleid. In het kader van de positieve agenda zullen werkgroepen worden opgericht om de afstemming van het Turkse beleid op de beleidslijnen en normen van de EU voor acht hoofdstukken te versnellen. Op 17 mei werd de eerste werkgroep, de werkgroep over hoofdstuk 23, die zich bezighoudt met rechten inzake rechtspraak, grondrechten en corruptiebestrijding, gelanceerd.

In dit verband stellen we de volgende vragen:

1. In de toespraak van commissaris Füle op de lanceringsvergadering met Turkije voor hoofdstuk 23, werd gezegd dat er „meer gedaan moet worden om mensen die tot een minderheid behoren, te beschermen en de culturele rechten te bevorderen”. Betekent dit dat de Koerdische bevolking in Turkije de inhoud van het onderwijsbeleid zal kunnen bepalen, dat onderwijs in het Koerdisch moet kunnen en dat het Koerdisch vrij gebruikt mag worden in de politiek? Welke andere culturele rechten en rechten ter bescherming van de Koerden moeten gegarandeerd worden? Hoe kan de Commissie ervoor zorgen dat deze rechten geëerbiedigd worden?

2. Is de Commissie, wat de oprichting van een nieuwe, onafhankelijke Hoge Raad van rechters en officieren van justitie betreft, voorstander van een stelsel dat garandeert dat minderheden, zoals de Koerden, vertegenwoordigd zijn in de Hoge Raad?

3. Wanneer er binnenkort een nieuwe, niet-discriminerende, pluralistische grondwet voor Turkije wordt opgesteld, moet men streven naar een vreedzame oplossing voor het Koerdische vraagstuk. De goedkeuring van zulke grondwet vereist evenwel een nationale consensus over twistpunten zoals burgerschap, de antiterrorismewet, onderwijs in het Koerdisch en het verlagen van de nationale kiesdrempel van 10 %. Is de Commissie niet van mening dat deze vraagstukken moeten worden opgelost in het kader van de nieuwe grondwet? Is de Commissie niet van mening dat er eveneens een oplossing voor het Koerdische vraagstuk gevonden moet worden via de nieuwe grondwet?

4. Wat is de reactie van de Commissie op het feit dat de winnares van de Sacharovprijs, Leyla Zana, onlangs tot 10 jaar cel veroordeeld is door een rechtbank in Diyarbakir? Welke gevolgen zal dit hebben voor de toetredingsgesprekken met Turkije?

*** ANTWOORD VAN COMMISSARIS FÜLE op 20 juli 2012 ***

De Commissie heeft steeds benadrukt dat een evenwichtige en eerlijke oplossing voor de Koerdische kwestie moet worden gevonden. Zij heeft tot haar spijt vastgesteld dat de „democratische opening” van 2009, die met name een oplossing voor de Koerdische kwestie moest bieden, niet verder is gevolgd. Hoewel er vooruitgang is geboekt op het gebied van culturele rechten, zijn verdere inspanningen nodig. De aanhouding van verkozen vertegenwoordigers en mensenrechtenverdedigers geeft reden tot bezorgdheid en belemmert het lokale bestuur. Een volledig verslag over buitengerechtelijke executies en foltering in het zuidoosten in de jaren ’80 en ’90 moet nog worden vastgesteld overeenkomstig de wettelijk voorziene procedure. Landmijnen en het systeem van dorpswachten zijn nog steeds een bron van zorg.

De Commissie heeft bij herhaling benadrukt dat het zuidoosten van Turkije vrede, democratie en stabiliteit, alsook sociale, economische en culturele ontwikkeling nodig heeft. Dit kan slechts worden verwezenlijkt via een consensus over concrete maatregelen waarmee de sociale, economische en culturele rechten van de mensen die in de regio wonen, worden uitgebreid. De lopende herziening van de grondwet biedt een kader om de Koerdische kwestie op een inclusieve en participatieve wijze aan te pakken.

De nieuwe grondwet moet de rechtsstaat en de grondrechten van alle Turkse burgers consolideren en versterken, in overeenstemming met de Europese normen.

De Commissie hoopt ook dat het aangekondigde vierde justitiële hervormingspakket ertoe zal bijdragen dat alle burgers van Turkije hun rechten ten volle kunnen uitoefenen in overeenstemming met het Europees Verdrag voor de rechten van de mens en de jurisprudentie van het Europees Hof voor de rechten van de mens.

Wat de recente uitspraak in de zaak Leyla Zana betreft, verwijst de Commissie naar haar antwoorden op eerdere vragen E-005321/2012, P-005430/2012, E-005520/2012 en E-005584/2012.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?