Persberichten

AA
Europa legt SUV's strengere regels op

Europa neemt maatregelen om in de nabije toekomst de zwakke weggebruikers te beschermen tegen SUV's (Sports Utility Vehicles). Dat blijkt uit antwoorden van de Europese Commissie op een parlementaire vraag van Europees parlementslid Bart Staes (Groen!), die de onveiligheid van de SUV's al eerder aankaartte. Staes: "Hoewel sommige maatregelen pas binnen enkele jaren in voege treden, ben ik blij dat Europa maatregelen neemt om voetgangers en fietsers te beschermen tegen deze agressief ogende voertuigen, die bij een verkeersongeval sneller ernstige letsels veroorzaken".

In de Europese Unie worden jaarlijks bij verkeersongevallen maar liefst 8 000 voetgangers en fietsers gedood en nog eens 300 000 verwond. Uit verkeersongevallenstatistieken blijkt dat er onder de verkeersslachtoffers vrij veel voetgangers en fietsers zijn die door een frontale botsing met vooral personenwagens gewond raken. Staes: "En bij dit soort aanrijdingen, zijn het de zogenaamde SUV's, die ernstigere letsels veroorzaken bij zwakke weggebruikers, dan aanrijdingen met gewone personenwagens. Wellicht wil een bestuurder van een SUV door te kiezen voor zo'n type voertuig ook een gevoel van veiligheid kopen, maar hieraan zit wel een egoïstisch tintje. Want intussen is duidelijk geworden dat de krachtige en sterke SUV's, de zwakke weggebruiker in gevaar brengen."

Naar aanleiding van recente ongelukken, ook en vooral met kinderen, veroorzaakt door SUV's, vroeg Bart Staes de Europese Commissie hoe fietsers en voetgangers beter tegen dit soort voertuigen wil beschermen.

Staes: "Verordening (EG) nr. 78/2009 [1] regelt ondermeer de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers bij botsingen met motorvoertuigen. Deze wetgeving vloeit voort uit een richtlijn, waarvoor ik in de milieucommissie van het EP rapporteur was. Doel van de wetgeving is de ernst van de verwondingen bij voetgangers in geval van een botsing met een motorvoertuig te reduceren."

Staes: "Bepaalde types voertuigen, zoals SUV's, blijken in de praktijk helaas te ontsnappen aan een consequente toepassing van deze verordening. De recente ongelukken tonen immers overduidelijk aan dat dit soort zware voertuigen blijkbaar niet verplicht uitgerust is met aangepaste bumpers of kreukelzones in de motorkap, die de kans op ongevallen met blijvend hersenletsel tot gevolg of dodelijke ongevallen aanzienlijk verkleinen." Gevraagd naar haar initiatieven om dit soort ongevallen te vermijden, antwoordde de Commissie dat sinds 24 februari 2011 alle personenauto's en SUV's die in de EU in het verkeer worden gebracht, voorzien moeten zijn van een remhulpsysteem (BAS) dat de gevolgen van botsingen fors kan verminderen, door de benodigde remafstand te verminderen. Met ingang van 24 februari 2015 moeten bovendien alle voertuigen voldoen aan de strenge eisen ten aanzien van veilige frontconstructies alvorens zij in de EU op de markt kunnen worden gebracht.

Staes: "Vandaag werd bekend dat de verkoop van SUV's blijft stijgen. 'Het gevoel van veiligheid is de belangrijkste reden voor de keuze', zeggen de kopers. Afgezien van alle Europese regelgeving, lijkt het mij net zo belangrijk dat deze kopers niet alleen aan hun eigen veiligheid denken, maar ook aan die van voetgangers en fietsers. En hun gedrag daar ook op afstemmen."

[1] Verordening (EG) nr. 78/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 14 januari 2009 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?