AA
Grensoverschrijdend gevaar kerncentrales Tihange en Doel - parlementaire vraag E-007825/2012

1. In hoeverre is de Commissie op de hoogte van recente verontrustende berichten over Belgische kerncentrales in Tihange en Doel?
2. Weet de Commissie dat de betonnen buitenwand van kernreactor Tihange 2 ernstig is aangetast door betonrot?
3. In hoeverre is de Commissie geïnformeerd over aanwezige scheurtjes in reactorvaten in de Belgische kerncentrales Tihange 2 en Doel 3?
4. In hoeverre is de Commissie op de hoogte van het feit dat jarenlang radioactief vervuild water uit de kerncentrale in Tihange in de Maas is gelekt?
5. Zijn deze gebreken in de Europese stresstests aan het licht gekomen? Zo nee, hoe kan dit? Zo ja, waarom is het Europees Parlement niet van de gebreken op de hoogte gebracht bij navraag door verschillende parlementsleden in schriftelijke vragen E 008422/11, E 008493/11, P 008445/11 en E 008471/2011?
6. Zijn de stresstests fysiek of administratief uitgevoerd? Hebben experts ter plaatse onderzoek gedaan? Kan de Commissie de checklists, protocollen en resultaten van de stresstests overleggen?
7. Erkent de Commissie het potentiële grensoverschrijdende gevaar dat uitgaat van de kerncentrales in Tihange en Doel? Erkent de Commissie de gevaren voor nabijgelegen landen als Nederland, Duitsland en Luxemburg evenals voor de Maas?
8. In hoeverre voelt de Commissie zich geroepen om burgers in de verschillende landen te beschermen tegen urgente grensoverschrijdende problemen?
9. In hoeverre is de Commissie bevoegd en bereid in dezen maatregelen te nemen ter bescherming van de Europese waterwegen, in dit geval ter bescherming van de Maas?
10. In hoeverre kan België een beroep doen op gelden van de Europese gemeenschap om een eventuele sluiting van risicovolle kerncentrales op te vangen met duurzame energie?
11. Bevoegdheden buiten beschouwing latend, hoe beoordeelt de Commissie de veiligheid van kerncentrales Tihange en Doel met de nu beschikbare informatie?
12. Is de Commissie bereid om de Belgische regering aan te sporen om kerncentrales met een verhoogd risico te sluiten? Mocht dit buiten de bevoegdheden van de Commissie vallen, is zij dan toch bereid hieromtrent aanbevelingen te doen, net als de Commissie doet bij pensioenbeleid dat formeel ook buiten haar bevoegdheden valt?
Om een goed inzicht te krijgen in de visie van de Commissie, verzoek ik u de vragen stuk voor stuk te beantwoorden.

ANTWOORD VAN COMMISSARIS OETTINGER (op 5.11.2012)

1, 2, 3, 5 en 11. De Commissie geeft een gezamenlijk antwoord op deze vragen en verwijst de geachte Parlementsleden daarvoor naar haar antwoorden op schriftelijke vragen E-007810/2012 en E-007824/2012 (1).

4. De Commissie heeft geen informatie over eventuele niet-gecontroleerde lekkages vanuit de centrale in de Maas (2).

6. De stresstests zijn uitgevoerd in de vorm van zelfbeoordelingen door de exploitanten van de kerncentrales. Die zelfbeoordelingen werden vervolgens geëvalueerd door de nationale regulerende instanties, gepaard aan internationale peer reviews door deskundigen uit al dan niet over kernenergie beschikkende lidstaten. Dit hield fysieke en administratieve actie in, direct uitgevoerd in de centrales zelf en/of besprekingen op thematische deskundigenvergaderingen (3).

7. Aangezien de twee reactoren in kwestie momenteel zijn stilgelegd, is er geen onmiddellijk gevaar voor de bevolking, de werknemers of het milieu in België of in buurlanden daarvan.

8. De Commissie verwijst het geachte Parlementslid hiervoor naar haar antwoorden op vraag nr. 7 en vraag nr. 12.

9. Bij Richtlijn 96/29/Euratom van de Raad zijn basisnormen vastgelegd voor de bescherming van de gezondheid van de bevolking en de werknemers tegen de aan ioniserende straling verbonden gevaren. De lidstaten zijn verplicht de desbetreffende voorschriften in acht te nemen en in het kader daarvan alle effluenten van nucleaire installaties, inclusief lozingen in waterwegen, te monitoren.

10. Belgische ondernemingen kunnen overwegen projectconsortia op te richten of zich bij bestaande consortia aan te sluiten teneinde deel te nemen aan uitnodiging tot het indienen van voorstellen op energiegebied (4). Met het oog op de ontwikkeling op middellange termijn van nieuwe energietechnologieën kan H2020 innovatieve projecten in de sector van energie met lage koolstofuitstoot ondersteunen (5).

12. Besluiten om kerncentrales te sluiten worden op nationaal niveau genomen. De Commissie evalueert momenteel mogelijke methoden om het bestaande EU-kader voor nucleaire veiligheid verder te versterken.


__________________________

(1) http://www.europarl.europa.eu/plenary/nl/parliamentary-questions.html

(2) Er worden op gezette tijden gegevens ontvangen over lozingen van radioactieve effluenten uit de centrale. Daaruit blijkt dat de geloosde activiteit ligt binnen de door de Belgische regulerende instantie vastgelegde wettelijk grenzen, die conform zijn met de eisen overeenkomstig Richtlijn 96/29/Euratom, PB L 159 van 29.6.1996.

(3) Gedetailleerde achtergrondinformatie kan worden gevonden in de verslagen over de stresstets, gepubliceerd op de webpagina van de Groep Europese regelgevers op het gebied van nucleaire veiligheid (ENSREG): http://www.ensreg.eu/EU-Stress-Tests

(4) KP7-ENERGIE-2013-2 (sluitingsdatum: 24/01/2013). Meer gegevens over de thema's van de uitnodiging tot het indienen van voorstellen en de desbetreffende begrotingen zijn te vinden door bovenstaande link te volgen of in het Energie-Werkprogramma 2013.

(5) Er worden jaarlijks uitnodiging tot het indienen van voorstellen gepubliceerd.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?