In 2001 namen het Europees Parlement en de Europese Raad de richtlijn
aan over omgevingsgeluid. Vanaf 2006 moet het lawaai van vliegtuigen, trucks, treinen en industrie
verminderen.
VOOR het eind van dit jaar moet de Europese Commissie een nieuwe
discussienota klaar hebben over het verminderen van lawaai van luchthavens, snelwegen, spoorverkeer en
industriegebieden.
Voor de (Europese) Groenen blijft geluidsoverlast een belangrijk
thema. Daarom organiseren ze hierover op 12 en 13 november 2003 een conferentie bestaande uit vier delen.
1) Sociale, ecologische en gezondheidsgevolgen van geluidsoverlast
2)
Vliegtuiglawaai en maatregelen om dit te verminderen
3) Lawaai en lokale duurzaamheid
Tijdens deze hoorzitting komen zes case studies van geluidsoverlast op en rond luchthavens
van zes verschillende lidstaten aan bod. Vertegenwoordigers van de Europese Commissie, de industrie,
onderzoeksinstellingen en diverse NGO's nemen hieraan deel.
In het vierde en laatste
deel wordt het aandeel van de luchtvaart met betrekking tot luchtverontreinigin behandeld.
U bent van harte uitgenodigd om (een van de delen van) deze conferentie bij te wonen. Er is vertaling in
vijf talen (Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans). Deelname is kosteloos, maar inschrijven is noodzakelijk.
Het aantal deelnemers is strikt beperkt tot 150.
De organisatie gaat door in het
Europees Parlement in Brussel, zaal ASP 1G2 (ook wel de 'Petra Kelly-zaal' genoemd).
Gedetailleerd
overzicht van het programma.
Voor de Europese Groenen nodigen specifiek
uit Alexander de Roo, Hiltrud Breyer, Paul Lannoye en Caroline Lucas.