AA
Scherpere normen CO2-uitstoot auto´s en lichte bedrijfsvoertuigen


Fabrikanten moeten de CO2-uitstoot van hun auto´s in 2025 terugdringen met 15 procent en in 2030 met 37,5 procent. Voor lichte bedrijfswagens geldt in 2030 de norm van 31 procent. Het Europees Parlement heeft daar vandaag mee ingestemd. Daarmee is de Europese ambitie groter geworden dan de Europese Commissie aanvankelijk voor ogen had.

GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout: “Ondanks het verzet van een aantal lidstaten, in de eerste plaats Duitsland, is het Europees Parlement erin geslaagd het ambitieniveau op te krikken. Telkens opnieuw toont de geschiedenis aan dat ambitieuze wetgeving de drijvende factor is achter economische innovatie. Dit is niet alleen een eerste stap in het tegengaan van klimaatverandering. Het biedt ook geweldige kansen om te investeren en banen te creëren in een groeiende sector: die van de emissieloze auto-industrie."

Naast het opleggen van CO2-reducties komen er stimuleringsmaatregelen voor fabrikanten van hybride en elektrische auto´s. Als zij innoveren en meer schone auto´s op de markt brengen worden de CO2-normen voor deze koplopers iets versoepeld. Om voor deze bonus in aanmerking te komen moeten de autofabrikanten minimaal 15 procent in 2025 en minimaal 30 procent in 2030 aan auto’s zonder of met heel weinig uitstoot op de markt brengen.

De onderhandelingen met Europese ministers van Transport en Europese Commissie - die minder ambitie toonden - verliepen erg moeizaam. Desalniettemin is het Europees Parlement erin geslaagd meer ambitie voor elkaar te krijgen.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?