Het EP slaagde er niet in kant te kiezen in enkele sociale aspecten binnen de transportsector, zoals rij- en rusttijden, detachering van chauffeurs en cabotage. De drie dossiers zijn terug naar de transportcommissie verwezen. Bart Staes, Groen Europarlementslid, begrijpt niet dat er zoveel weerstand is tegen sociale bescherming en is bang dat chauffeurs tweederangs werknemers worden door hen uit te sluiten van de detacheringsrichtlijn.
Staes:”Meer dan ooit staan links en rechts lijnrecht tegenover elkaar en verdedigen parlementsleden eerder de nationale dan de Europese belangen. Intussen kunnen de chauffeurs van wegtransport (bussen en vrachtwagens) alleen maar wachten op ambitieuze wetgeving die de sociale dumping en uitbuiting zou kunnen tegengaan.”
Staes: “De Europese Commissie vraagt bijvoorbeeld om de controles op rijtijden te beperken. Iets wat de groenen helemaal niet zien zitten. Een vermoeide werknemer is en blijft een gevaarlijke werknemer. Het idee dat chauffeurs niet dezelfde bescherming krijgen als andere tijdelijk in het buitenland tewerkgestelde werknemers is onaanvaardbaar. Ik ben daarom blij dat dit wetgevend pakket wordt terugverwezen naar de transportcommissie. Het geeft ons een nieuwe kans om de sociale rechten van chauffeurs te betonneren in plaats van nieuwe slavernij mogelijk te maken.”
Op dit ogenblik zijn chauffeurs die in een ander land worden tewerkgesteld beschermd onder de detacheringsrichtlijn. Die garandeert hen vanaf dag 1 een minimumvergoeding, samen met enkele andere sociale rechten. Maar de Commissie wil dat veranderen.
Een Tsjechische chauffeur die in Spanje gaat leveren, ontvangt nu nog een Spaanse minimumvergoeding, maar zal die verliezen onder de nieuwe regeling als hij daar na twee of drie dagen al terug vertrekt. Een Tsjechische bouwvakker zal onder Spaans recht wel een inkomen krijgen vanaf de eerste dag dat hij in Spanje is tewerkgesteld.
Dit dossier zit de discussie op het scherp tussen minimale sociale bescherming en een economisch logica. “Nu een uitzondering creëren voor de transportsector op de sociale bescherming die de detacheringsrichtlijn garandeert bij gewone werknemers is geen wijze beslissing. De breuklijn zit tussen links en rechts, tussen de sociale commissie en de transportcommissie, die zelfs nóg minder bescherming wil bieden,” weet Staes.