Treinreizigers krijgen meer recht op compensatie, dat zegt de herziening van de Europese Richtlijn inzake Passagiersrechten die zojuist door de Europarlementsleden in Straatsburg werd goedgekeurd. “Het is tegenwoordig té makkelijk voor vervoersmaatschappijen om zogeheten ‘overmacht’ in te roepen en zo te ontkomen aan het compenseren van hun klanten voor problemen die te maken hebben met hun dienstverlening”, zegt Bart Staes, Europarlementslid voor Groen.
De passagiersrechten werden al beschermd door een Europese richtlijn van 2007 maar het doel van de vandaag goedgekeurde herziening is de bescherming van reizigers efficiënter te maken en het reizen per trein aantrekkelijker. De rechten moeten ook gelden als een reiziger een treinreis met verschillende spoorwegbedrijven of over verschillende trajecten maakt. Binnenkort starten hierover de onderhandelingen met de twee andere Europese instellingen.
Met deze herziening hebben passagiers recht op een terugbetaling ter waarde van 50% van hun ticketprijs bij vertragingen gaande van één uur tot een 1,5 uur. Wanneer het gaat om een vertraging van 1,5 tot 2 uur stijgt dit tot 75% van de ticketprijs. Vanaf vertragingen van meer dan twee uur heeft men recht op een volledige terugbetaling.
Zo moet het makkelijker worden om terugbetaling van een treinticket te krijgen bij grote vertragingen. Bedrijven als Deutsche Bahn hadden geprobeerd, daarin gesteund door de sociaaldemocratische rapporteur, om dit te ondergraven door de zogenaamde ‘force majeure/overmacht’ in te voeren: een concept dat erg breed is voor interpretatie. Zo zou bijvoorbeeld kunnen toegelaten worden vertragingen in het geval van extreme weersomstandigheden niet moeten terugbetaald. Maar "overmacht" werd dus door een meerderheid van het EP geschrapt.
Staes: “Een tweede belangrijk element van deze herziening is het feit dat het mogelijk moet zijn om een fiets mee te nemen op de trein. Ik verwelkom het feit dat Europese treinmaatschappijen fysiek plaats zullen moeten voorzien in wagons om minstens acht fietsen per trein te stallen, ook op Hoge SnelheidsTreinen. Dat zal een groenere manier van pendelen en reizen alleen maar aanmoedigen en vergemakkelijken. Het moet uiteindelijk aantrekkelijker worden om met de trein te reizen willen we mensen minder het vliegtuig of de auto laten nemen. Dat is de essentie van de zaak.”
“Het effect van dit voorstel is dat het waarschijnlijk even simpel zal worden om een treinticket te boeken, zoals we vandaag een vliegtuigticket boeken. Het is een kwestie van tijd voor een slimme entrepreneur op de proppen komt met een platform zoals Skyscanner of Kayak, maar dan voor treinen”, aldus Staes.