Persberichten

AA
Industrie bereid 1500 levens voetgangers op te offeren voor commerciële belangen
(Brussel - 07/05/03) Levens van de voetgangers op de Europese wegen zijn geen prioriteit voor de de autoindustrie. Dat zegt Bart Staes, europarlementslid voor Agalev bij de start van de Week van de Zachte Weggebruiker. Staes is momenteel rapporteur van een voorstel van de Europese Commissie om de veiligheid van voetgangers te te verhogen. Bedoeling is om de autoconstructeurs te verplichten het design van de voorkant van hun voertuigen aan te passen. “Op termijn zouden zo jaarlijks 2000 levens kunnen gered worden,” zegt Bart Staes. “Maar de autoindustrie blijkt geen oren te hebben naar deze argumenten. Zij stelt dat de normen die de richtlijn vereist, te duur zouden zijn.” Om die argumenten kracht bij te zetten, heeft de autoindustrie een enorme lobbycampagne opgezet in het EU-parlement. “Daarbij worden illegale praktijken niet geschuwd,” aldus Staes. “De autoindustrie kreeg mijn documenten in handen, nog voor die officieel bekend waren gemaakt. Ik heb EP-voorzitter Pat Cox gevraagd hierover een onderzoek in te stellen.” Ieder jaar sterven er naar schatting 8 500 voetgangers op de Europese wegen, terwijl er 300 000 gewond geraken tijdens ongevallen. Op vraag van het Europees parlement lanceerde de Europese Commissie begin dit jaar een voorstel voor een richtlijn. Die beschrijft gedetailleerd aan welke vereisten de voorkant van nieuwe auto’s moeten voldoen. Die zou hoger worden, en er zou een kreukelzone komen op de motorkap. Dit moet er voor zorgen dat bij ongevallen met snelheden onder de 40 km/u voetgangers veel beter beschermd worden. Nog voor de zomer gaat de richtlijn voor een eerste keer naar het Europees parlement. Maar in de voorstellen van de Commissie zaten enkele hiaten. “In mijn tekst heb ik de richtlijn sluitender gemaakt. Striktere deadlines en een betere bescherming voor de voetgangers,” zegt Staes. “Maar de weerstand van de industrie is erg groot. Zij schuiven de verantwoordelijkheid voor de ongevallen met zachte weggebruikers van zich af. Verbeteren van wegeninfrastructuur, verantwoordelijk gedrag van voetgangers en fietsers, overdag met autolichten aan rijden, dat zijn maatregelen waar de industrie op aanstuurt.” “Nochtans is er al jaren onderzoek gedaan naar de bescherming van voetgangers,” benadrukt Staes. “De EEVC, een onafhankelijk onderzoeksorgaan waar ook de industrie in zetelt, heeft de beste en strengste tests ter wereld uitgewerkt. Die worden al sinds de jaren ’90 gebruikt bij de evaluatie van nieuwe voertuigen op de Europese markt. Maar de industrie wil haar eigen standaarden opdringen, omdat die minder strikt zijn.” Uit onderzoek van het UK Transport Research Laboratory blijkt dat er 1500 slachtoffers meer zullen vallen als de standaarden van de industrie worden doorgevoerd. Staes: “Ik verwacht natuurlijk ook niet alle heil van auto’s met veilige bumpers. De meeste ongevallen worden nog altijd veroorzaakt door overdreven snelheid en onverantwoord rijgedrag. Ook dat moeten prioriteiten worden in het verkeersbeleid. Maar elke kans die we krijgen om het enorme aantal verkeersslachtoffers te verminderen, moeten we met beide handen aangrijpen.”
GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?