Groen! Europarlementslid Bart Staes: "Het aangenomen voorstel is niet alleen goed voor het milieu, maar ook goed voor de belastingbetaler. Nu betalen we nog met z'n allen voor de schade als gevolg van luchtvervuiling. Straks is het de vervuiler die betaalt. Bovendien stimuleren we transportbedrijven op deze manier om in schonere vrachtwagens te investeren".
Groen! is ook verheugd dat de fileheffing overeind is gebleven. Files dragen sterk bij aan luchtvervuiling, geluidsoverlast en brandstofverspilling. Daarnaast zorgen de vertragingen als gevolg van files voor flinke economische schade in de transportsector.
Staes: "Door fileheffingen ontmoedig je transporteurs om tijdens de spits op drukke trajecten te rijden. Als we de opbrengst van die heffing vervolgens gebruiken om transport per spoor en over het water te stimuleren, dan pakken we het fileprobleem aan én bewijzen we het klimaat een dienst".
Terwijl heffing op vrachtverkeer over het spoor op elke trein van toepassing isen vaak hoger is dan heffingen over de weg, zijn de vandaag besliste maatregelen voor vrachtwagens wel vrijwillig van aard. "De transportsector draagt tot op de dag van vandaag amper bij aan het tegengaan van klimaatverandering. Het is onaanvaardbaar dat vervuilende vrachtwagens oneerlijk voordeel hebben ten opzichte van schonere, groene alternatieven. Daar wilden wij verandering in zien", aldus nog Bart Staes.