Persberichten

AA
Europa trok al 59,9 miljoen euro uit voor informatiecampagne over EU-uitbreiding
Europees opinieonderzoek leert dat 51% van de Belgen gewonnen is voor de komende uitbreiding van de EU. België bevindt zich daarmee in de middenmoot. Tegelijk wijzen enquêtes uit dat de EU-burgers zich bepaald niet goed geïnformeerd voelen over de uitbreiding. In de kandidaat-lidstaten is de situatie vergelijkbaar. Ofschoon de Commissie tot 2006 150 miljoen euro opzijlegde voor een informatiecampagne over de uitbreiding lijken er niet meteen resultaten te worden geboekt. Meer nog: de Commissie gaf toe dat van het geld vrijwel geen middelen waren besteed. EP-lid Staes ondervroeg daarover de Commissie. Die meldde hem dat zij haar campagne over de uitbreiding al is gestart in 2000. "In feite is met ingang van juni 2002 59,9 miljoen euro vastgelegd voor de tenuitvoerlegging van de communicatiestrategie voor de begrotingen 2000, 2001 en 2002." Zowat 29,4 miljoen euro komt uit de begrotingslijn PHARE, een van de programma's die tot doel hebben de kandidaat-lidstaten te begeleiden bij hun toetreding. Dit geldt wordt gebruikt voor campagnes binnen de kandidaat-lidstaten. Nog eens 28,1 miljoen euro worden betrokken via PRINCE, dat is opgezet voor het voeren van prioritaire campagnes in partnerschap met de instellingen binnen de lidstaten. De rest van het geld gaat naar Turkije, Cyprus en Malta. In het antwoord liet Verheugen verstaan dat "de belangrijkste rol bij het informeren van de burgers van de Europese Unie is weggelegd voor de regeringen van de kandidaat-lidstaten en de lidstaten zelf". Staes stelde via het Adviescomité voor Europese Aangelegenheden op 17 juni jl. een vraag aan premier Verhofstadt over deze informatiecampagnes. Tot op heden bleef ze onbeantwoord.
GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?