Een belasting op kerosine in de luchtvaartsector of op vliegtickets kost de Belgische economie niets, maar levert integendeel winst op voor zowel schatkist als klimaat. Dat blijkt uit een studie van de Europese Commissie die geheim werd gehouden en die de NGO “Transport and Environment” vandaag openbaar maakt. In die studie concludeert de Commissie dat een Europese belasting op kerosine de CO2-emissies van de Europese luchtvaart zou kunnen doen dalen met 11% zonder enige negatieve gevolgen voor de economie.
“Voor de luchtvaartsector is heel Europa een soort belastingparadijs. Het idee dat een belasting voor de luchtvaart nefast is voor de economie is overduidelijk een sprookje. Deze studie toont opnieuw aan dat het beschermen van het klimaat de economie geen schade toebrengt”, zegt Bart Staes, Europarlementslid voor Groen. “Het laat ook zien dat sommige partijen in de campagne mensen angst willen aanjagen voor slimme groene belastingen, terwijl deze vaak gewoon een andere keuze betekenen, met positieve effecten voor klimaat, mensen én economie.”
In tegenstelling tot de Verenigde Staten, Australië, Canada, Japan en Saudi-Arabië heft geen enkele Europese lidstaat belastingen op kerosine. Volgens de studie kan een Europese belasting van 33 Eurocent per liter de CO2-emissies van de Europese luchtvaart kunnen terugdringen met 11% (16,4 miljoen ton CO2) en dat zou een enorme bijdrage betekenen om de klimaatdoelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te behalen. Voor België zou een dergelijke belasting de gemiddelde prijs van het vliegticket met 10% kunnen verhogen, het aantal passagiers verlagen, alsook het aantal jobs, maar worden deze effecten gecompenseerd in andere sectoren door meer fiscale inkomsten, verschuivingen in jobs en belastingen.
Tickets
Begin maart verklaarde de Belgische regering zich nog akkoord met het Nederlandse voorstel om een CO-taks voor de luchtvaart in te voeren via vliegtickets. Volgens de nu uitgelekte studie levert een taks op vliegtickets - zoals Duitsland en zes andere lidstaten al doen met een gemiddelde van 11 euro per ticket - België jaarlijks 142 miljoen euro op. Het kost 4 procent van de banen in de luchtvaartsector, hetgeen volgens de Europese Commissie in andere sectoren wordt goedgemaakt. De CO-uitstoot daalt wel met 4 procent.
Staes: “Het wordt dringend tijd dat de luchtvaartsector ook eerlijk bijdraagt in de strijd om de klimaatdoelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te behalen. Het is onacceptabel dat de sector die zoveel CO2-uitstoot vrijgesteld wordt van belastingen. Bovendien staat het haaks op een eerlijke concurrentie ten aanzien van andere transportmiddelen zoals bijvoorbeeld de trein.”
Petra de Sutter, Europees lijsttrekker voor Groen, voegt daaraan toe: “De Europese Unie kan niet langer de grootste vervuilers, waaronder de lucht- en scheepsvaart, vrij spel geven. Duizenden jonge mensen komen al weken op straat en eisen dat Europese overheden en de Europese Commissie het wetenschappelijk bewijs serieus nemen. Actie voor het klimaat kan niet langer uitgesteld worden. De Europese Unie moet het voortouw nemen voor een wereldwijd actieplan inzake klimaat, onder andere door het introduceren van een belasting op kerosine én het opstellen van een plan voor een Europese belasting op CO2-uitstoot.”
Achtergrond
Lees hier de aankondiging van de NGO Transport and Environment.
Lees hier de voorstellen van de Europese Groenen over hoe we kunnen investeren in klimaatactie.