Vrachtwagens en zware bedrijfsvoertuigen in de EU moeten vanaf 2025 zeker 20 procent minder CO2 uitstoten. Dat heeft het Europees Parlement vandaag besloten op basis van een voorstel van de Europese groene fractie. Vanaf 2030 moet dat verder zijn teruggebracht tot 35 procent. Hiermee verstevigt het Europees parlement het voorstel van de Europese Commissie dat uitgaat van een reductie van slechts 15 procent in 2025 en 30 procent in 2030. “Ondanks gelobby vanuit de auto-industrie én zware tegenstand van de conservatieve partijen stemt een meerderheid van het Parlement in met onze ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen voor vrachtwagens”, zegt Europees parlementslid Bart Staes (Groen).
Fabrikanten moeten ook investeren in schonere vrachtwagens. Vanaf 2025 moet 5 procent van de nieuwe vrachtwagens bestaan uit emissie-loze of emissie-lage (waterstof of elektrisch) voertuigen. Vanaf 2030 moet dat 20 procent zijn. Een groter aanbod van duurzamere voertuigen zal een gunstig effect hebben op de aanschafprijs, verwachten de groenen. Dat maakt het voor bedrijven ook aantrekkelijker schonere vrachtwagens te kopen. De CO2-uitstoot van vrachtwagens en het grootste deel van de economie moet uiterlijk in 2050 op nul zitten.
Het terugdringen van CO2-uitstoot van vrachtwagens is hard nodig om ook maar een beetje in de buurt te komen van de doelen die zijn gesteld in het Akkoord van Parijs. Europa hobbelt nog altijd achteraan als het gaat om het aanpakken van de CO2-uitstoot van de transportsector, via CO2-normen en het stimuleren van de productie van emissiearme en emissievrije vrachtwagens. “Het is tijd voor de Europese Unie om in te zetten op schone vrachtwagens. Landen als de VS, China, Canada en Japan lopen niet alleen mijlenver voor op ons met de aanpak van CO2-uitstoot. Ze zijn ook verder in het produceren van schonere voertuigen. We laten als Europa kansen liggen als we zelf geen stappen zetten richting duurzame alternatieven voor de transportsector”, aldus Staes.
De totale CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en touringcars, telt voor ongeveer 6 procent van de totale CO2-uitstoot in de Europese Unie en maar liefst 25 procent van het wegvervoer binnen de EU. Rekening houdend met de verwachte groei binnen de transportsector op de weg zal de uitstoot, zonder concrete maatregelen, alleen maar toenemen. Het is daarom een belangrijk signaal dat het Europees Parlement instemt met een aanscherping van het Commissievoorstel en daarmee en nieuwe stap zet in de richting van de klimaatdoelen van 2030.
De Europese ministerraad heeft nog geen beslissing genomen, naar verwachting komen ze voor het einde van het jaar tot een besluit, waarna de onderhandelingen tussen de drie EU-instellingen beginnen.