Persberichten

AA
Bart Staes en Europese fietssector bepleiten BTW-tarief van 6%
De Europese fietssector vraagt de Europese Commissie een verlaging van het BTW-tarief op zowel fietsen, fietsproducten als de herstellingen daarvan. Ze doet dat in haar standpuntennota van 24 maart jl. De koepelorganisaties steunen zich daarbij onder meer op een standpunt dat de Europese Commissie innam bij het beantwoorden van een parlementaire vraag van Agalev-europarlementslid Bart STAES. Sinds begin 2000 staat het EU-lidstaten vrij te 'experimenteren' met een gerichte BTW-verlaging voor zgn. 'arbeidsintensieve diensten'. De richtlijn kwam er enerzijds om het werkloosheidsprobleem aan te pakken en om anderzijds het zwartwerk tegen te gaan. Daartoe werd de zesde BTW-richtlijn uitgebreid met een bijlage waarin een beperkt aantal van deze arbeidsintensieve diensten werd opgesomd. Aan de lidstaten om maximaal twee ervan te weerhouden voor dit experiment. België koos daarbij voor 'renovatie en herstel van particuliere woningen' en 'hersteldiensten voor fietsen'. Gezien voor de fietsen zelf én de onderdelen ervan een BTW-tarief van 21% blijft gelden, leidde dat in ons land tot een ingewikkelde regeling. Zich baserend op een mededeling van de Europese Commissie inzake de verbetering van de werking van het BTW-stelsel suggereerde Bart Staes de Commissie om de toepassing van dit verminderd BTW-tarief ook open te stellen voor (nieuwe) fietsen en onderdelen. Staes verwees de Commissie naar haar voornemen bijzondere aandacht te zullen hebben voor diensten en producten die het milieu ten goede komen. EU-commissaris Bolkestein verzekerde de Agalev'er rekening te zullen houden met deze suggestie. De opening die de Commissie op deze manier creëerde wordt nu door de Europese fietssector aangegrepen om een algemene BTW-verlaging op fietsproducten te bepleiten. De koepelorganisaties COLIBI en COLIPED vertegenwoordigen meer dan 300 producenten in 11 Europese landen. ETRA, van zijn kant, groepeert 6.000 handelaren van fietsen, bromfietsen en motoren, die samen goed zijn voor ruim 14.000 arbeidsplaatsen. Staes zowel als de Europese fietssector realiseren zich dat het fietsgebruik geen totaaloplossing biedt voor alle prangende milieu- en mobiliteitsproblemen, maar het kan er niettemin een waardevolle bijdrage toe leveren. Tegenover een vermindering van de BTW-inkomsten staan voordelen als een toenemende tewerkstelling in de sector, een afname van het gemotoriseerd verkeer en de daaraan verbonden maatschappelijke kosten en een verbetering van de algemene gezondheid door enerzijds een afname van zieken door luchtvervuiling en door anderzijds de toename van de lichaamsbeweging. Tegen de zomer van dit jaar zal de Europese Commissie een evaluatie van haar maatregelen voor arbeidsintensieve diensten voorleggen aan de Europese Raad en het Europees Parlement. Overbodig erop te wijzen dat Bart Staes een gezond standpunt van de fietsindustrie zal bijtreden en verdedigen.
GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?