Persberichten

AA
(25/09/08) Eerste slag voor groenere auto's in Europa gewonnen
De Europese automobielindustrie zal de komende jaren het vergroenen van nieuwe auto's in een hogere versnelling moeten zetten. De globale koers van het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie blijft gehandhaafd. Dat is de teneur van de stemming in de milieucommissie van het Europees Parlement. "Ik ben bijzonder verheugd en verrast over deze stemming," aldus europarlementslid Bart Staes (Groen!).

Staes: "Wil Europa zijn klimaatdoelstellingen halen dan zal ook het verkeer en de transportsector minder brandstof moeten gaan verbruiken. Het verkeer in Europa is verantwoordelijk voor een steeds groter aandeel in de totale uitstoot van CO2. Het autoverkeer in de EU is volgens het European Environment Agency goed voor 14 % van de totale CO2-uitstoot, en levert daarmee een forse bijdrage aan het klimaatprobleem. Bovendien zal benzine voor de consument niet goedkoper worden in de nabije toekomst. Uit onderzoek blijkt dat de milieuprestatie voor de consument naast de prijs een belangrijke incentive is bij aankoop van een nieuwe wagen. Autoconstructeurs krijgen op middellange termijn een concurrentievoordeel als ze heel energiezuinige en CO2-arme (minder dan 50 gram per km) auto's produceren."

De stemming bepaalt dat nieuwe auto's vanaf 2012 maximaal 130 gram CO2 per km mogen uitstoten. Het Europese gemiddelde ligt nu op 158 gram CO2 per. Vanaf 2020 zou die norm op maximaal 95 gram CO2 per km.

Fabrikanten die vanaf 2012 de doelstelling niet halen, zullen een jaarlijks oplopende boete moeten betalen. Vanaf 2015 zal die boete 95 € per gram CO2 (teveel uitstoot per auto) bedragen. Dat bedrag is gebaseerd op de impactstudie van de Europese Commissie (op basis van cijfers uit de industrie over kosten van CO2-vermindering), die aangaf dat een boete van 95 € het minimum is om fabrikanten aan te zetten tot het behalen van de doelstellingen.

De stemming in de milieucommissie is verrassend omdat het er deze week somber uitzag. Het leek er sterk op dat het compromis dat de socialistische rapporteur Sacconi met de twee grote politieke families PSE en EVP bereikte, erg gekleurd werd door de Duitse auto-industrie en de metaalvakbonden. Daarmee werd het voorstel van de Europese Commissie zodanig afgezwakt, dat de Europese auto-industrie niet gestimuleerd zou worden om de nieuwe autovloot te vergroenen. Uit onderzoek blijkt overigens dat de fabrikanten nu al grotendeels aan de doelstellingen kunnen voldoen.

Als dit voorstel ook wordt aanvaard wordt door de plenaire vergadering van het EP, is dat ook goed nieuws voor de Belgische luchtkwaliteit, zoals vastgelegd in Europese richtlijnen. Als het totale verkeer niet minder brandstof verbruikt, zal België andere impopulaire maatregelen moeten nemen om aan die normen van luchtkwaliteit te voldoen.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?