Persberichten

AA
(23/06/05) Autoindustrie breekt klimaatbelofte

De autoindustrie maakt haar beloftes over de beperking van de uitstoot van personenwagens niet waar. Dat zegt Groen!-europarlementslid Bart Staes naar aanleiding van de publicatie van het voortgangsrapport over CO2-emissies van nieuwe wagens, voorgesteld door de Europese Commissie.

Al in 1996 legde de Europese Unie een streefwaarde voor de uitstoot van broeikasgassen door personenwagens vast. Tegen 2005 (en ten laatste tegen 2010) zouden nieuwe wagens slechts 120 gram CO2 per afgelegde kilometer mogen produceren. "Maar deze doelstelling werd onder druk van de automobielsector nooit in een wet verankerd," zegt Bart Staes.

In de plaats van bindende wetgeving is er een vrijwillige overeenkomst gesloten tussen de Europese Commissie en de automobielsector. Daarin engageerde de Europese federatie van autoconstructeurs ACEA zich tot een gemiddelde CO2-uitstoot van 140 g/km in 2008 en 120 g/km in 2012.

Maar de constructeurs lijken niet van plan zich aan hun belofte te houden.

De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw verkochte wagens in België nam af van 171 g/km in 2000 tot 163 g/km in 2003. Zegt Bart Staes: "Als deze trend lineair wordt doorgetrokken, worden de doelstellingen uit het convenant afgesloten tussen de Europese Automobielfederatie ACEA en de Europese Commissie geenszins gehaald."

Ook de andere automobielfederaties (JAMA en KAMA) zijn niet op weg hun beloftes waar te maken.

Volgens de huidige trend zal er in België door nieuwe personenwagens gemiddeld 155 g/km worden uitgestoten in 2008 (11% boven doelstelling) en 147 g/km in 2012 (22% boven doelstelling).

"Gisteren nog bleek dat de uitstoot van broeikasgassen in de EU opnieuw aan het stijgen is," gaat Bart Staes verder. "Transport is daarbij een van de belangrijkste factoren."

"De oplossing ligt voor de hand," zegt Bart Staes. "De emissiehandel in de EU is een groot succes. Laten we soortgelijk systeem ook toepassen op de uitstoot van personenwagens."

In een soort "cap and trade" systeem krijgt de automobielsector een uitstootlimiet opgelegd -- bijvoorbeeld een gemiddelde van 120g CO2 per kilometer. Alle verkochte wagens samen moeten gemiddeld die limiet halen.

Is er een fabrikant waarvan de wagens de limiet overschrijden, dan kan die emissiekredieten aankopen bij een fabrikant wiens wagens gemiddeld onder de limiet blijven. "Op die manier kan de doelstelling van 120g/km op economische manier gehaald worden," zegt Bart Staes. Voor zijn voorstel haalde Bart Staes de mosterd bij de Amerikaanse staat Californië. Soortgelijk systeem is daar al in voege.

"De Europese vrijwillige overeenkomst werkt niet," besluit Bart Staes. "Dit probleem is het best aan te pakken met bindende, marktgebaseerde instrumenten. De strijd tegen de klimaatverandering moet naar een hogere versnelling geschakeld worden."

Jaarverslag uitstoot personenwagens

Voor meer informatie klik hier

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?