Persberichten

AA
(22/10/08) EP kiest voor schonere voertuigen, ook voor de overheid

Het Europees Parlement keurde vandaag een verslag goed dat overheden verplicht om bij de aankoop van wegvoertuigen rekening te houden met de milieukosten.

Met de goedkeuring van het rapport-Jorgensen wil het Europees Parlement (EP) de markt voor schone wegvoertuigen een duw in de rug geven. Zo hoopt men de industrie te stimuleren om verder te investeren in de ontwikkeling en productie van meer milieuvriendelijke voertuigen. Het besluit van het EP betekent ook dat de aanbieders van auto´s en vrachtwagens moeten gaan concurreren op milieuvriendelijkheid.

De goedgekeurde tekst is een compromis met de Raad van ministers en bepaalt dat de richtlijn binnen de 18 maanden na haar inwerkingtreding in nationale wetgeving moet worden omgezet.

Lidstaten krijgen helaas nog wel de mogelijkheid om voertuigen die voor ‘bijzondere activiteiten’ ontworpen zijn zoals bij bouwwerven, haven- of luchthavenfaciliteiten, brandweerdiensten van de milieucriteria vrij te stellen. Maar voorts is de richtlijn niet alleen van toepassing op openbare aanbestedingen, maar ook op wegvoertuigen die worden gekocht door alle publieke of private organisaties of diensten die openbare aanbestedingen moeten doen. Het is eigenlijk een vergroening van de wet op de openbare aanbesteding.

De compromistekst bepaalt ook nog dat de Europese Commissie de uitwisseling van kennis over voertuigen met de beste milieuprestaties tussen lidstaten moet bevorderen.

Bart Staes Europees parlementslid (Groen!) is blij met de maatregel en wil dat deze uitgebreid wordt naar andere sectoren. De overheid moet het goede voorbeeld geven en kan op deze manier de investeringen in innovatie een flinke zet in de goede richting geven.

Deze besluitvorming ligt tevens in de lijn van de wetgevende initiatieven van de voorbije weken in het Europees Parlement. Enkele weken geleden haalde de milieucommissie zijn eerste slag thuis toen het voorstel om tegen 2012 de CO2-uitstoot van auto's te beperken tot 130 g CO2/km het haalde van afgezwakte voorstellen. Het Europees Parlement wil nu dat overheden het energieverbruik, de CO2-uitstoot en de uitstoot van verontreinigende stoffen, in rekening brengen bij het aankopen van voertuigen. Bart Staes zegt hierover: "Als overheden mogen kopen wat ze willen, hoe kunnen we dan de rest van de wereld ervan overtuigen dat schone voertuigen echt essentieel zijn in de strijd tegen de opwarming van de aarde? Hoe kunnen we burgers en consumenten overtuigen te kiezen voor de minst vervuilende modellen?"

Mede daarom moet het Europees Parlement zélf ook zijn steentje bijdragen, een nagel waar Bart Staes, onder andere als begrotingsrapporteur, al jaren op klopt. Bart Staes: “Het EP is in april 2007 het engagement aangegaan om tegen 2020 zijn CO2-uitstoot met 30% te verlagen.” Als gevolg van deze resolutie liet het EP een studie naar de CO2-voetafrduk maken. Die studie gedaan door EMAS (Eco-Management and Audit Scheme) is nu klaar.

EMAS publiceerde gisteren de ecologische voetafdruk van het Europees Parlement, waarbij personenvervoer een koppositie inneemt: het is goed voor 28% van de totale CO2-uitstoot van het Parlement. Dit is een enorm groot aandeel dat aanzienlijk zal slinken als men voor dit transport schone voertuigen gebruikt. Dit is een eerste stap in de goede richting."

Met dit voorstel bewijst het Europees Parlement dat het resoluut de kaart van schone voertuigen trekt.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?