Persberichten

AA
(19/12/07) Europese Commissie neemt Bali-conferentie niet ernstig in eigen CO2-beleid

Vandaag stelde de Commissie een voorstel van Europese wet voor om de uitstoot van kooldioxide door nieuwe personenauto’s te verminderen tot 130 g/km tegen 2012. Daarbovenop zou de Commissie de automobielconstructeurs ertoe verplichten 10g extra CO2-uitstoot te besparen via technologische maatregelen. Alles samen goed voor 12% vermindering van de emissies. De manier waarop deze verplichtingen opgelegd worden, is zwak en ondermaats.

Het aanvankelijke voorstel van de Europese Commissie om autofabrikanten te dwingen de CO2-uitstoot door auto´s te verminderen tot 130 gram per kilometer in 2012, is vandaag onder druk van de grote autoproducerende landen sterk ingekrompen. Groen! vindt 130 g/km sowieso te weinig en pleitte al eerder voor 120 gram in 2012 en 70 gram in 2020. "Maar ook het sanctioneringsbeleid slaat nergens op, " stelt Staes.

Deze wetgeving komt er omdat de meeste autofabrikanten de in 1999 aangegane vrijwillige verbintenis om de CO2-uitstoot van hun wagens te beperken tot 140g/km tegen 2008 aan hun laars gelapt hebben. De gemiddelde uitstoot ligt momenteel rond de 163 g/km. "Met zo´n slappe norm beloont ze daarmee de autofabrikanten die zich niet aan hun woord hebben gehouden. We zijn het moreel verplicht om strenge uitstootnormen in de wet vast te leggen. Aan mens en milieu, maar ook aan autofabrikanten die zich wel aan de eerdere vrijwillig gemaakte afspraak hielden en fors geïnvesteerd hebben in schonere technieken. Deze autofabrikanten worden nu gestraft en dat is de omgekeerde wereld", aldus Staes.

Tegenstanders van strenge uitstootnormen zeggen dat het een klap zou zijn voor de Europese industrie en werkgelegenheid. Groen! bestrijdt dit. Staes: "De technieken om aan de normen te voldoen zijn er al. Het is niet onrealistisch om te pleiten voor strenge normen op korte termijn. Er is zelfs een autofabrikant die een testmodel heeft met een uitstoot van slechts 40 gram CO2-uitstoot per kilometer. Dergelijke auto´s worden nu niet of veel te langzaam op de markt gebracht. Door strenge normen zal dat wel gebeuren en wordt de verdere ontwikkeling van schone auto´s gestimuleerd."

Het voorstel van de Commissie gebruikt als criterium ook het gewicht van wagens, waarbij zware wagens - zoals SUV's - bevoordeeld worden op lichtere wagens. Gelijkaardige maatregelen in de V.S. bewezen dat dit leidt tot een overaanbod aan zwaardere wagens.

Staes is ook teleurgesteld over het voorstel voor ´pooling´. Dat houdt in dat autofabrikanten ook gezamenlijk aan de norm kunnen voldoen. Zo kunnen schone en vieze autofabrikanten hun gemiddelde uitstoot delen of overnemen, zodat de vieze fabrikanten toch aan de norm voldoen.

Tot slot is het boetesysteem belachelijk. De Commissie stelt 20 euro per gram overschrijding boete voor per verkochte wagen tot 2012. Onafhankelijke studies zeggen nochtans dat boetes pas ontmoedigend zijn tussen 100-150 euro per gram overschrijding. "Het blijft vandaag nog steeds goedkoper om vervuilende wagens te maken dan te investeren in innovatie", aldus nog Staes.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?