Persberichten

AA
(14/11/06) SESAR: goed voor de veiligheid van het luchtverkeer, goed voor het klimaat

Vanmiddag keurde het Europees Parlement het SESAR-project goed. "Dat is goed voor de veiligheid van de luchtvaart," weet Europees parlementslid Bart STAES (Groen!), "maar zeker ook voor het milieu en het klimaat. Door gebruik te maken van SESAR wordt het immers mogelijk piloten te vragen hun snelheid of hun hoogte aan te passen. Door snelheidsbeheer voorkom je congestie aan luchthavens en het betere beheer van de vlieghoogte zal ervoor zorgen dat het klimaat minder wordt belast."

Het 'voorstel voor een verordening van de Raad betreffende de oprichting van een gemeenschappelijke onderneming voor de realisering van het Europese nieuwe generatie luchtverkeersbeveiligingssysteem', zoals SESAR officieel heet, zet de veiligheid van het luchtverkeer voorop. De Commissie ent deze technologie op het initiatief van een eengemaakt Europees luchtruim. SESAR zal, eens het actief is, zorgen voor een betere communicatie binnen en controle op het luchtverkeer. De interactie tussen grond- en luchtpersoneel wordt erdoor geoptimaliseerd. Tot 2007 is er een studiefase, tot 2013 zal het project effectief ontwikkeld worden en tegen 2020 is het volledig operationeel in de hele Europese Unie.

De Europese Groenen staan volledig achter het project. Niet alleen omdat het de veiligheid van het luchtverkeer zal verhogen, maar ook omdat het een zeer gunstige invloed zal hebben op het milieu en het klimaat. Bart Staes: "De operatoren kunnen zorgen voor een aangepaste snelheid. Dat betekent dat het rondcirkelen van vliegtuigen op luchthavens zal worden beperkt. Het gevolg is een lager kerosineverbruik en aanzienlijk minder vervuiling in de omgeving van luchthavens. De amendementen van mijn fractie zorgen ervoor dat de uitstoot van broeikasgassen op termijn zal verminderen met 10%. In het oorspronkelijke Commissievoorstel was dat nog hooguit 6%."

Een tweede pluspunt is dat SESAR het aantal condensatiestrepen kan verminderen. "Dat zijn de 'lijnen' die vliegtuigen op grote hoogte achter zich laten en die goed te zien zijn bij helder weer," zegt Staes. "Deze strepen zijn kunnen zich omvormen tot artificiële wolken die op hun beurt een negatief effect hebben op het klimaat. Het koppelen van meteorologische gegevens aan de informatie van SESAR zal het evenwel makkelijker maken om deze strepen te voorkomen. Piloten kunnen dan immers op een aan de omstandigheden aangepaste hoogte gaan vliegen. Dit voorkomt de vorming van deze schadelijke, kunstmatige wolken."

Milieucommissaris Dimas heeft inmiddels laten verstaan dat hij tegen eind deze maand met voorstellen zal komen om de luchtvaart op te nemen in het systeem van emissiehandel. Als alles binnen een normaal tijdsbestek verloopt, kan de regelgeving in 2010 al in voege zijn. De Commissie meent dat zowel vluchten die de EU binnenkomen als deze die haar luchtruim verlaten aan deze regeling moeten voldoen.

Lees ook

Europese Commissie over klimaatverandering

Europese Commissie over emissiehandel

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?