Persberichten

AA
(13/12/06) Parlement slaagt niet voor Euro 6-examen - Auto's nog lang niet schoner

Vandaag stemde het Europees parlement in met de verstrenging van de uitstootnormen van personenwagens, de zogenaamde Euro 5-norm. “Hoewel dit een stap vooruit is, valt het toch moeilijk te begrijpen dat het EP niet meteen gekozen heeft voor de beschikbare, schonere Euro 6-norm. Europa zal pas tegen 2014 (nieuwe dieselwagens) of 2015 (alle dieselwagens) dezelfde normen hebben als deze die nu gelden in Californië en andere VS-staten. Het toont opnieuw aan dat de grote fracties toch bijzonder weinig ambitieus durven zijn wanneer het erop aankomt het milieu en de gezondheid van mensen te beschermen. Jammer genoeg zal de aandacht eerder gaan naar de SUV’s, die - vergeleken bij de rest van het totale Europese wagenpark - eigenlijk maar een detail in het geheel vormen,” zegt Bart STAES, europarlementslid voor Groen!.

Bij een populair model van een bekend, duur Duits automerk bestaat er een partikelfilter voor de dieselversies. Je kan hem - net zoals bv. automatische airconditioning - kopen als optie. Hij kost je dan 605 euro. Bizar toch dat dit kleine bedrag op de totale som niet standaard wordt ingebouwd en meeverrekend. Goed voor het milieu, goed voor het imago van het merk. Nu staat de consument voor de keuze tussen sportzetels of een uitgebreid HiFi-systeem (beiden in dezelfde prijsklasse) of een keuze voor het milieu. En daarmee maak je vanzelfsprekend minder indruk op je familie en vrienden. Nederland wilde overigens de plaatsing van roetfilters voor dieselwagens verplicht stellen, maar werd daarvoor teruggeroepen omdat dit concurrentieverstorend zou werken.

“De Europese Groenen zijn vandaag voor de best mogelijke technologie gegaan. Hoe sneller de meest zuivere wagens op de markt komen, hoe beter. Het EP had de industrie hierbij best een duwtje in de rug kunnen geven. Had het gekozen voor de Euro 6-technologie ipv. de Euro 5 - die overigens al gewoon op de markt is - dan hadden overheden bovendien gemakkelijker premies of belastingverminderingen kunnen geven voor schone personenwagens. Dat had op zijn beurt kunnen zorgen voor een snellere omschakeling van de industrie. Nu mogen pas incentives worden gegeven vanaf 2011 voor wie in een Euro 6-wagen rondrijdt. Daarmee wordt gewoon veel tijd verloren, zeker als je weet dat Euro 6 tov. Euro 5 60 tot 90% gezonder is.”

Staes meldt dat christen-democraten en socialisten bovendien vluchtwegen hebben voorzien voor grote dieselwagens en SUV’s. “Die hebben nochtans ruimte genoeg om de apparatuur voor schonere uitlaatgassen te plaatsen en vaak zijn ze zo duur dat die paar euro’s er ook nog wel vanaf moeten kunnen. Mijn fractie heeft een amendement ingediend om ervoor te zorgen dat ook zij gewoon binnen de standaardregeling vallen. Dat heeft het niet gehaald: 136 leden stemden voor, 496 tegen. De drie grote groepen (christen-democraten, socialisten en liberalen) stemden massaal voor. Een voorstel om de SUV's van een uitzonderingsmaatregel te laten genieten tot 1 september 2012 kreeg wél een grote meerderheid (opnieuw van de drie grote groepen) achter zich: 520 tegen 107. Op de eindtekst (537/88) stemden alleen de Europese Groenen en de GUE (klein links en (oud-)communisten) consequent tegen.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?