Persberichten

AA
(13/10/04) Voorstel nieuwe havenrichtlijn onaanvaardbaar - De Palacio koeioneert havenarbeiders opnieuw
"Het herziene voorstel voor een nieuwe havenrichtlijn dat de Europese Commissie vandaag heeft aangenomen is voor Groen! niet aanvaardbaar." Dat zegt Bart STAES, europarlementslid voor Groen! In de nadagen van haar bestaan als Europees Commissaris voor Transport komt mevrouw De Palacio met een voorstel dat opnieuw op felle tegenstand zal kunnen rekenen. "Op een hardleerse manier probeert ze dit voorstel door een nieuw samengesteld EP te loodsen. De tegenstanders van toen zullen opnieuw alle krachten moeten bundelen om ook dit voorstel tegen te houden." "In het voorstel dat nu voorligt wordt opnieuw gesproken over 'zelfafhandeling'. Reders zullen schepen mogen laden en lossen met eigen kadepersoneel. De ontwerprichtlijn voorziet ook dat rederijen die een vaste verbinding hebben op een bepaalde haven in het kader van 'het korte zeeverkeer' of de 'autosnelwegen van de zee' hun schepen kunnen laden en lossen met eigen matrozen! De ontwerprichtlijn beschrijft ook onder welke voorwaarden zelfafhandeling kan worden toegelaten. Al deze randvoorwaarden zijn een mogelijke bedreiging voor de wet-Major. Ook de regeling voor loodsen lijkt problematisch. Dit voorstel van richtlijn zal zonder enige twijfel zorgen voor nieuwe sociale onrust in de Vlaamse havens. Daar heeft niemand baat bij." "Vraag blijft of deze liberalisering nodig is en gewenst. Ons huidig systeem werkt goed op sociaal, veiligheids- en milieugebied en dat op een snelle, efficiente manier. Ter vergelijking: het laden of lossen van één container hier kost 200 dollar, aan de Oostkust van de VS is dat 1.000 dollar en in Hong Kong loopt dat al op tot 1.250 dollar. Zelfs als wij er in slagen hier in Belgie geen vergunningen voor zelfafhandeling te laten afleveren, dan nog komen we straks onder druk te staan van landen en havens waar dat wel gebeurt." "Het spreekt voor zich dat de tegenstanders van toen opnieuw alle zeilen bij zullen zetten om ook deze tweede poging te verwerpen. Het gevolg van De Palacio's koeioneren - of hoe kan je dit anders omschrijven - maakt dat de havenarbeiders opnieuw bang moeten afwachten. Dat de Commissie nu eerst maar eens op overtuigende wijze uitlegt waarom dit voorstel nodig is en hoe het ertoe zal bijdragen om de havens sneller en efficienter te laten werken." Meer info
GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?