Persberichten

AA
(08/07/08) Staes krijgt gelijk van de Europese Commissie

Onjuiste etikettering op zonnebeschermingsproducten baart de Commissie zorgen

De cosmetica-industrie houdt zich niet aan de afspraken die ze zelf voorstelde om op de zonnecrèmes nieuwe etiketten — inclusief een nieuw UV-A-merkteken - te bevestigen én misleidende woorden als “sunblock” of “totale bescherming” te weren.

Dat schrijft de Europese Commissie vandaag in een antwoord op een eerder gestelde schriftelijke vraag van Europarlementslid Bart Staes (Groen!).

De Commissie geeft Staes gelijk en maant COLIPA aan volledig en meteen aan haar eigen engagement te voldoen tegen de zomer van 2008. De Europese Commissie liet dit reeds schriftelijk weten aan European Cosmetics, Toiletry and Perfumery Agency (COLIPA) en kondigt tevens aan te zullen controleren of de betrokken bedrijven dit ook in de praktijk brengen.

COLIPA lanceerde in februari 2007 reeds een nieuw, gestandaardiseerd UVA-label, het “UV-A-merkteken”. De sector gaf toen wel te kennen dat dit etiket slechts geleidelijk zou worden ingevoerd. Zonnebrandmiddelen die al in de handel werden gebracht, zouden in de rekken blijven tot ze werden verkocht.

“Het kan dus nog voorkomen dat vandaag bepaalde producten niet voldoen aan de aanbeveling uit 2006, hoewel dit toch eerder uitzondering zou moeten zijn”, zegt Staes. Recent nog vinden we een bekend merk dat de beschermingsfactor 20 markeert met ‘hoge bescherming’ terwijl het overeenkomstig de aanbeveling ‘middelmatig’ had moeten zijn. “Elke zonneklopper heeft het recht te weten wat hij of zij precies op zijn of haar vel smeert. Alleen correcte informatie kan de consument afdoende beschermen tegen schadelijke UV-A-stralen,” besluit Staes.

Vraag aan en antwoord van de Commissie kunt u hier terugvinden.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?