AA
Tolheffing Oosterweelverbinding en Kennedytunnel (Schriftelijke vraag P-3392/06)

Uit het antwoord van de Commissie op de vragen E-1936/06 en E-1937/06 valt af te leiden dat een land dat het Eurovignet toepast slechts tol mag heffen aan “specifieke, gewoonlijk kostbare infrastructuurvoorzieningen”, waaronder de Oosterweelverbinding kan vallen.

Uit het antwoord is minder duidelijk af te leiden hoe het zit met de potentiële tolheffing van de Kennedytunnel, nochtans integraal deel uitmakend van het betrokken infrastructuurnet.

Mag aan de reeds bestaande Kennedytunnel dezelfde tol worden geheven als aan de nog aan te leggen Oosterweelverbindingen, met het oog op een spreiding van de verkeersstromen? Indien ja: welke zijn dan de modaliteiten?

***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS BARROT (9 augustus 2006)

Richtlijn 1999/62, zoals gewijzigd bij Richtlijn 2006/38, staat tolheffing voor gebruik van infrastructuur toe indien de hoogte van de tol gerelateerd is aan de kosten voor de betrokken infrastructuur (artikel 7, lid 9). Op basis van de informatie waarover de diensten van de Commissie beschikken, is de Commissie niet van oordeel dat het rechtmatig is tol te heffen voor nieuwe infrastructuur die nog moet worden gebouwd. In de Kennedytunnel mag wel tol voor zware vrachtwagens worden geheven, maar deze mag alleen de kosten van de bestaande infrastructuur weerspiegelen.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?