AA
Toelating van de Segway in Nederland (Schriftelijke vraag E-0086/08)

Heeft de Commissie een verzoek ontvangen van de Nederlandse regering, in het bijzonder van minister Eurlings, om te bezien of het al dan niet toelaten van de Segway (tweewieler met elektrische aandrijving) op de openbare weg is toegestaan gelet op de bepalingen van de richtlijnen voor type goedkeuring van motorvoertuigen? Zo ja wanneer?


Kan de Commissie aangeven in welke lidstaten dit uiterst milieuvriendelijke voertuig al is toegelaten op de openbare weg?


Is de Commissie het met vragensteller eens dat deze wijze van mobiliteit ook vanuit de Unie bevorderd moet worden om congestie en luchtvervuiling in het bijzonder in drukke binnensteden tegen te gaan?


Kan de Commissie minister Eurlings wijzen op het feit dat de Segway niet valt onder bovengenoemde richtlijnen zoals zij al heeft verwoord in antwoord op eerdere schriftelijke vragen over dit onderwerp en dat het de lidstaten vrij staat, aangezien hier geen sprake is van grensoverschrijdend gebruik, om zelf de nodige bepalingen betreffende het gebruik van de Segway te treffen?

Op welke wijze zal de Commissie het gebruik van dergelijke milieuvriendelijke voertuigen in de lidstaten aanmoedigen? Is de Commissie voornemens, gelet op de verschillende locaties waarover de diensten van de Commissie en de andere instellingen in Brussel en Luxemburg beschikken de nodige voorzieningen te treffen om het gebruik van dergelijke voertuigen door haar medewerkers te bevorderen?

***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS VERHEUGEN (op 6 maart 2008)

De Commissie heeft op 28 november 2007 een verzoek van het Nederlandse ministerie van Verkeer ontvangen om te bezien of het gebruik van de Segway op de openbare weg kan worden toegestaan, gelet op de bepalingen van de richtlijnen voor typegoedkeuring van motorvoertuigen.


Zoals aangegeven door de producent, is de Segway Human Transporter een tweewieler met elektrische aandrijving, die in hoofdzaak is bedoeld voor gebruik op voetpaden of andere voetgangersgebieden zoals binnenruimten in gebouwen, parken en andere publieke ruimten, maar niet voor verkeer op de openbare weg. Hij valt daarom niet onder de werkingssfeer van Richtlijn 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en de intrekking van Richtlijn 92/61/EEG van de Raad[1], noch onder de werkingssfeer van andere communautaire richtlijnen voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen.


Aan de Nederlandse regering is een antwoord in bovengenoemde termen gegeven. Aangezien het gebruik van de Segway onder de verantwoordelijkheid van de lidstaten valt, is de Commissie niet op de hoogte van de verschillende wettelijke voorschriften die de lidstaten voor dit voertuig hebben vastgesteld. De Commissie is evenmin betrokken bij plannen ter bevordering van het gebruik van dit voertuig in de lidstaten.


Ten slotte bevordert de Commissie via haar verschillende beleidsmaatregelen actief het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen. De Commissie onthoudt zich echter in de regel van de bevordering van een bepaald product van een bepaalde onderneming. Wat de mobiliteit van haar personeel op korte afstanden betreft, bevordert de Commissie met name het gebruik van dienstfietsen, die in de meeste gebouwen van de Commissie beschikbaar zijn.




[1] PB L 124 van 9.5.2002.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?