AA
Nachtvluchten: milieu-effectbeoordeling voor verlenging milieuvergunning luchthaven (Schriftelijke vraag E-3431/06)

Kan de Commissie meedelen of er - op basis van richtlijn 85/337/EG en op basis van arrest C-227/01 van het Europees Hof van Justitie (par. 46 tot en met 49) - een milieu-effectbeoordeling noodzakelijk is bij het verlengen met twintig jaar van een milieuvergunning voor een luchthaven, i.c. deze van Zaventem?

Indien ja: welke maatregelen zal zij nemen t.a.v. België voor het ontbreken van een dergelijke milieu-effectenbeoordeling?

***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS DIMAS (28 september 2006)

De Commissie is op de hoogte van het feit dat op 8 juli 2004 een milieuvergunning is toegekend aan BIAC (Belgium International Airport Company) voor de verbetering van de landingsbanen op de luchthaven van Zaventem. Het betreft met name de vernieuwing van de vergunning voor de landingsbanen waarvoor sinds kort een milieuvergunning verricht is (krachtens hoofdstuk 57.1.2 van het Vlaamse reglement betreffende de milieuvergunning (VLAREM)).

In Richtlijn 85/337/EEG van de Raad (de richtlijn Milieueffectbeoordeling (MEB)) is bepaald dat lidstaten ervoor moeten zorgen dat projecten die aanzienlijke milieueffecten kunnen hebben, onderworpen worden aan een beoordeling van de milieueffecten ervan vooraleer de vergunning wordt toegekend.

Krachtens artikel 4, lid 1, van de MEB-richtlijn worden de in bijlage I genoemde projecten (ondermeer de aanleg van vliegvelden met een start- en landingsbaan van ten minste 2 100 meter) onderworpen aan een milieueffectbeoordeling. Krachtens artikel 4, lid 2, van de MEB- richtlijn worden de in bijlage II genoemde projecten (ondermeer veranderingen aan de in bijlage I genoemde projecten en de aanleg van vliegvelden) onderworpen aan een milieueffectbeoordeling indien de lidstaat van oordeel is dat de kenmerken ervan zulks noodzakelijk maken op grond van een onderzoek geval per geval, of op basis van de door de lidstaat vastgestelde criteria en/of drempelwaarden.

Op basis van de informatie waarover de Commissie beschikt, is er in dit geval geen milieueffectbeoordeling vereist op grond van de MEB-richtlijn. De milieuvergunning zelf betreft niet de aanleg van of verandering aan een luchthaven met een start- en landingsbaan van ten minste 2 100 meter noch de aanleg van een vliegveld. De MEB-richtlijn vereist evenmin een milieueffectbeoordeling voor de verbetering van een reeds bestaande luchthaven.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?