AA
Nachtvluchten: extra heffingen (Schriftelijke vraag E-3440/06)

Is de Commissie bereid - aangezien het weinig twijfel lijdt dat nachtvluchten op permanente basis de nachtrust van tienduizenden EU-burgers verstoren - ervoor te pleiten om extra belastingen te heffen voor vluchten die 's nachts landen of opstijgen op de Europese luchthavens en erkent de Commissie dat deze heffing een niet-discriminatoir karakter heeft aangezien zij voor alle nachtvluchten zal gelden?

- Zo ja: welke actie zal zij hiertoe ondernemen?

- Zo neen: welke argumenten voert zij aan om dit niet te doen?

****

ANTWOORD VAN COMMISSARIS BARROT (28 september 2006)

In december 2001 heeft de Commissie een voorstel ingediend voor een richtlijn betreffende de totstandbrenging van een communautair kader voor geluidsclassificering van civiele subsonische vliegtuigen met het oog op de berekening van geluidsheffingen. De totstandbrenging van een gemeenschappelijk kader had voor een eerlijk en rechtvaardig systeem moeten zorgen waardoor de convergentie, transparantie en voorspelbaarheid met betrekking tot de geluidscomponent van heffingssystemen zouden worden verhoogd.

In september 2002 heeft het Parlement in eerste lezing een aantal amendementen aangenomen, waardoor de Commissie haar voorstel in november 2001 heeft gewijzigd.

Aangezien het voorstel echter nooit op de agenda van de Raad is gekomen, is het in maart 2005 ingetrokken.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?