AA
Nachtvluchten: Europese maatregelen tegen broeikaseffect (Schriftelijke vraag E-3434/06)

Midden juni publiceerde het gerenommeerde wetenschappelijk magazine Nature een studie waaruit blijkt dat nachtvluchten schadelijker zijn voor het milieu dan dagvluchten. De condensatiestrepen van vliegtuigen weerkaatsen 's nachts geen zonlicht, maar houden op datzelfde moment wel de warmte van de aarde tegen. Daardoor zorgen ze voor een soort broeikaseffect. Nachtvluchten zouden op die manier goed zijn voor ongeveer 60% tot 80% van het broeikaseffect veroorzaakt door vliegtuigen, terwijl slechts ongeveer een kwart van de vluchten 's nachts wordt uitgevoerd.

Erkent de Commissie de ernst en wetenschappelijkheid van dit recente onderzoek naar nachtvluchten verschenen in Nature?

Zal zij maatregelen nemen om het broeikaseffect veroorzaakt door nachtvluchten in de Unie terug te dringen tot een noodzakelijk minimum?

- Zo ja: hoe zal zij dat doen?

- Zo neen: wat zijn haar argumenten om geen maatregelen te nemen?

***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS DIMAS (27 september 2006)

De Commissie is op de hoogte van het in Nature gepubliceerde artikel waarnaar wordt verwezen in de vraag.

Het artikel betreft uitsluitend de klimaateffecten in verband met de zogenaamde "contrails" (condensatiestrepen) en niet alle klimaateffecten die door de luchtvaart worden veroorzaakt. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de versterking van het broeikaseffect door contrails slechts een klein deel uitmaakt van het totale klimaateffect. De bevinding van het betrokken onderzoek dat nachtvluchten verantwoordelijk zijn voor een relatief grote versterking van het broeikaseffect (60-80%) in vergelijking met het totale aantal vluchten, betekent niet dat nachtvluchten verantwoordelijk zijn voor eenzelfde relatief hoog aandeel van alle door de luchtvaart veroorzaakte klimaateffecten.

De vermelde bevindingen zijn niet gebaseerd op gemiddelde gegevens van de EU maar op gegevens van een heel specifieke geografische regio in Zuidoost-Engeland.

De Commissie maakt zich ernstig zorgen over de groeiende klimaateffecten van de luchtvaart, ondermeer de effecten van contrails. Daarom keurde de Commissie in 2005 een mededeling goed waarin een nieuwe strategie wordt uiteengezet om de klimaateffecten van de luchtvaart te verminderen. De mededeling is gunstig ontvangen door de Raad en het Europees Parlement. De Commissie houdt zich nu bezig met de verdere behandeling hiervan, met name een wetgevingsvoorstel om de luchtvaart op te nemen in de EU-regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten. Deze maatregel zal betrekking hebben op alle vluchten ongeacht het moment van de dag, d.w.z. zowel nacht- als dagvluchten. Tegelijkertijd zal de Commissie steun blijven verlenen voor onderzoek dat meer inzicht moet bieden in de klimaateffecten van contrails en dat de mogelijkheid moet nagaan om op langere termijn de effecten van contrails als criterium in het luchtverkeersbeheer op te nemen.

De Commissie kijkt ook uit naar een meer uitgebreide wetenschappelijke evaluatie van de huidige bevindingen over door de mens veroorzaakte klimaateffecten, ondermeer door de luchtvaart: het vierde evaluatieverslag (AR4) van de Intergouvernementele Werkgroep inzake klimaatverandering (IPCC), dat bekend gemaakt zal worden voor het einde van 2007.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?