AA
Mogelijke Europese subsidiëring vaartrajecten Seine-Schelde project én het project Seine-Schelde-West (Schriftelijke vraag E-4415/07)


Dit jaar heeft de Vlaamse regering een subsidieaanvraag ingediend bij de EU voor het Seine-Scheldeproject. Dat project wil van de Leie een Europese hoofdvaarroute maken. De waterweg zou worden verdiept tot 4,5 meter en de bruggen verhoogd tot 7 meter zodat op het traject Franse grens-Gent schepen kunnen varen met een tonnage tot 4.500 ton. Lokale actiegroepen en bewoners maken zich echter vooral zorgen over de uitbreiding van het project, dat ook wel bekend staat als het project Seine-Schelde-West, mede op verzoek van de haven van Zeebrugge. De actiegroepen menen dat de verbreding van het Schipdonkkanaal vanaf het kanaal Gent-Brugge (Brugse Vaart) tot Zeebrugge catastrofaal zou zijn voor de streek (www.schipdonkkanaalblijft.be). De uitbreiding van het Seine-Schelde-project naar Zeebrugge middels het project Seine-Schelde-West past duidelijk niet in de achterliggende beweegredenen van het Seine-Schelde project. Daarbovenop komt dat het Seine-Schelde-West-project op ecologisch en toeristisch vlak een drama voor de streek betekent. Een prachtig natuurgebied gaat verloren en de bestaande wandel- en fietsinfrastructuur gaat verloren, terwijl ook de bestaande horecasector wordt bedreigd.

Mag ik van de Commissie vernemen:

1. Welke de reeds aangegane verplichtingen zijn ten aanzien van deze projecten?

2. Hoe en in welke mate de Commissie kan interveniëren in de financiële ondersteuning van deze projecten?

3. Of zij reeds gecontacteerd werd door de autoriteiten met betrekking tot het project Seine-Schelde West?

4. Of ze me kan meedelen of dit project haar bekend is en of zij de mening deelt dat de uitvoering van dit laatste project inderdaad bijzonder nadelig zou zijn voor de streek? Of zij overweegt het Seine-Schelde-West project desgevraagd mede te financieren?


***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS BARROT (15 november 2007)

Het door het geachte Parlementslid genoemde specifieke project, het zogenaamde "Seine-Schelde-West-project", maakt geen deel uit van het prioritair project "Binnenwateren Seine-Schelde" van het trans-Europees vervoersnetwerk. De Commissie is met betrekking tot dit project geen verplichtingen aangegaan. "Seine-Schelde" is een belangrijke as van de binnenwateren en is derhalve geklasseerd als prioritair project (PP30).

Om in aanmerking te komen voor financiering moet een lidstaat volgens de TEN-T-regeling een aanvraag indienen. De aanvraag wordt dan beoordeeld, onder meer uit technisch, financieel en milieu-oogpunt. Indien de aanvraag wordt aanvaard, komt het project na raadpleging van de lidstaten en het Parlement in aanmerking voor financiële steun. Niet-prioritaire projecten die zich in het door de communautaire richtsnoeren bepaalde TEN-T-netwerk bevinden, kunnen in principe ook in aanmerking komen voor financiering onder het TEN-T-budget. Het budget voor dit soort projecten is echter beperkt.

De projecten die werden ingediend naar aanleiding van TEN-T-uitnodigingen in 2007 (geopend in mei en afgesloten in juli 2007), zitten nog in de beoordelingsfase. De resultaten worden vóór eind november 2007 verwacht.

Er is nog geen beslissing genomen over de projecten in het kader van interventies uit de structuurfondsen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) in Vlaanderen voor de periode 2007-2013, aangezien voor het operationeel programma (OP) momenteel nog een goedkeuringsprocedure loopt. Het staat echter vast dat er onder het nieuwe OP geen steun komt voor grote infrastructuurwerken.

Ten slotte moet worden benadrukt dat een vervoersinfrastructuurproject niet kan worden uitgevoerd als het niet in overeenstemming is met de van toepassing zijnde Europese milieuwetgeving. Binnenvaartprojecten voor schepen van meer dan 1 350 ton moeten worden onderworpen aan een verplichte milieu-effectbeoordeling (met openbare raadpleging) volgens bijlage I, punt 8, onder a), van Richtlijn 85/337/EEG van de Raad[1]betreffende de milieu-effectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten (MER-richtlijn), zoals gewijzigd bij de Richtlijnen 97/11/EG en 2003/35/EG. Bovendien is voor wijzigingen aan de fysische kenmerken van waterlichamen een evaluatie vereist overeenkomstig artikel 4, lid 7, van de Waterkaderrichtlijn[2]. Voor wijzigingen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de toestand van het water moeten alternatieve maatregelen worden onderzocht en moeten er beperkende maatregelen worden getroffen.










[1] PB L 175 van 5.7.1985.


[2] Richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid, PB L 327 van 22.12.2000.





GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?