AA
Liberalisering van de spoorwegen, grensoverschrijdende tarieven en het evenwicht klassieke treinaanbod vs. HST

In het weekend van 19 mei vergaderden in Brussel 15 Europese verenigingen die opkomen voor het belang van gebruikers van het openbaar vervoer. In de geliberaliseerde markt willen ze de belangen van de gebruikers vrijwaren en de dienstverlening laten primeren op het economisch belang. Ze zijn het erover eens dat het klassieke treinaanbod naast dat van de Hoge Snelheidstreinen moet blijven bestaan. Of deze dienstverlening door de overheid dan wel door de particuliere sector wordt gegarandeerd, is voor hen niet belangrijk. Ze vragen wél dat de overheid blijft instaan voor de infrastructuur.Ze stellen vast dat Europa nog steeds met een gebrekkig grensoverschrijdend treinverkeer op korte afstand kampt. Wie bv. de trein tussen Kortrijk en Rijsel neemt, komt er financieel zeer slecht vanaf, gewoon omdat hij de grens oversteekt.Neemt de Commissie concrete maatregelen om in Europa het klassieke treinaanbod naast dat van de HST te waarborgen? Zo ja: welke? Zo neen: waarom niet? Wat zijn de beleidsvisies ten aanzien van respectievelijk de dienstverlening en de infrastructuur?Deelt de Commissie de mening dat de tarieven voor grensoverschrijdend treinverkeer op korte afstand buitenproportioneel hoog zijn?- Indien ja: heeft de Commissie inmiddels initiatieven ondernomen om de prijzen bij te stellen? Zo ja: hoe zijn deze initiatieven onthaald door de lidstaten?- Indien nee: is zij zinnens dit te doen of op basis van welke argumenten weigert zij dit?

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?