AA
Invoering van dode- en blindehoekspiegel

In de Belgische federatie zijn dit jaar reeds vijftien dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren omdat vrachtwagenchauffeurs hen niet hadden opgemerkt in de zogenaamde dode hoek van hun zijspiegel. Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid zou een vrachtrijder gemiddeld vijf keer per dag een weggebruiker rechts van z'n voertuig niet kunnen zien in de zijspiegel.

Er bestaat nochtans een eenvoudige oplossing voor het probleem, de dode- en blindehoekspiegel (dobli). Het betreft een kleine bolle spiegel, die ook wordt gebruikt in gevaarlijke haarspeldbochten. De verplichting een dobli-spiegel aan te brengen bij (vracht)wagens vereist evenwel een wijziging van richtlijn 71/127/EEG(1) (laatst gewijzigd bij richtlijn 88/321/EEG(2) van 16 mei 1988).

Kan de Raad zich scharen achter een Commissievoorstel om richtlijn 71/127/EEG (laatst gewijzigd bij richtlijn 88/321/EEG van 16 mei 1988) aan te passen en de zogenaamde dobli-spiegel te verplichten bij (vracht)wagens? Zo neen, waarom acht de Raad de invoering van de dobli-spiegel niet noodzakelijk in de strijd tegen verkeersslachtoffers ingevolge de dode hoek? En welke andere maatregelen zijn dan volgens de Raad beter om het probleem van de zogenaamde dode hoek bij (vracht)wagenbestuurders op te lossen?

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?