AA
Internationale Organisatie voor migratie (Schriftelijke Vraag P-2860/08)

De Commissie ziet de Internationale Organisatie voor migratie (IOM) als een belangrijke partner op het vlak van migratiekwesties door zijn belangrijke uitvoerende rol in het Europese migratiebeleid.

Volgens artikel 8 van de statuten van d e IOM is de Commissie waarnemer, dus zonder stemrecht. In haar antwoord op vraag E-4862/06 verschuilt de Commissie zich achter het ontbreken van dit stemrecht en doet ze vele zaken af als "interne kwesties". Anno 2008 blijven deze vragen echter zeer relevant:


Een groot deel van het IOM-budget (ongeveer € 800 miljoen) komt van de EU-lidstaten en de Europese Commissie. Volgens artikel 25, punt 3, van de statuten mag elke donateur en elke (internationale) organisatie die bijdraagt aan het operationele budget de voorwaarden bepalen waaronder deze bijdragen mogen worden gebruikt. Welke zijn de voorwaarden en afspraken die de Commissie heeft bedongen? Op welke manier controleert de Commissie de besteding van de middelen?


Kan de Commissie overeenkomstig de afspraken die zijn gemaakt in het kader van de kwijtingsprocedure voor het begrotingsjaar 2006 een lijst van projecten en programma's overleggen die gefinancierd zijn met Europese middelen en werden uitgevoerd door de IOM ?


Is de Commissie zich bewust dat de hoogste beleidsbepalende ambtenaren van de IOM in een groot aantal gevallen Amerikaanse ambtenaren zijn? Artikel 20, punt 3 van de statuten stipuleert dat bij de aanwerving van de staf het principe van geografische spreiding gehanteerd moet worden. EU-lidstaten, Afrika en Latijns-Amerika zijn ondervertegenwoordigd in sleutelposities. Wat is de positie van de Commissie ten aanzien van het eenzijdige aanstellingsbeleid?

In haar vorige antwoord stelde de Commissie dat gediscussieerd zou worden over de afstemming tussen het beleid en de strategie binnen de IOM en de Commissie. In welke mate is dit gebeurd en welke voorstellen heeft de Commissie uitgewerkt om de samenwerking en de gezamenlijke migratiestrategie ten uitvoer te brengen en te versterken?

***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS BARROT (op 9 juli 2008)

De Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) is voor verscheidene directoraten-generaal (DG) van de Commissie die op verschillende beleidsgebieden projecten uitvoeren die te maken hebben met de migratieproblematiek, soms de uitvoerende partner. Voor de financieringsovereenkomsten die worden gesloten met de IOM wordt, behalve voor projecten op het gebied van de humanitaire hulpverlening, gebruik gemaakt van de standaardovereenkomst voor bijdragen aan internationale organisaties, die bepalingen over verslaglegging, toezicht en evaluatie bevat. Gezien de wens van de IOM om een raamovereenkomst te sluiten naar het voorbeeld van de tussen de EG en de Verenigde Naties (VN) gesloten overeenkomst, heeft de Commissie onlangs, overeenkomstig het Financieel Reglement, een op vier pijlers gebaseerd onderzoek verricht om na te gaan of de IOM voldoet aan de internationale normen op het gebied van boekhouding, audit, interne controle en aanbesteding. Voor sommige programma's (zoals EQUAL of het Europees Vluchtelingenfonds) kunnen de lidstaten contracten rechtstreeks met een geselecteerde contractant, bijv. de IOM, sluiten. Deze vallen derhalve buiten het toepassingsgebied van een raamovereenkomst met de Commissie.


De Commissie (DG ECHO) heeft een partnerschapsraamovereenkomst met de IOM gesloten over de financiering van de humanitaire acties van de IOM. De tekst van de partnerschapsovereenkomst is dezelfde als die van de overeenkomst die is ondertekend tussen ECHO en andere internationale organisaties, zoals het Internationaal Comité van het Rode Kruis, die geen leden zijn van de VN-familie. De contractuele bepalingen van de afzonderlijke overeenkomsten zijn echter dezelfde voor alle internationale organisaties die communautaire middelen ontvangen voor humanitaire acties.


De EU heeft er zich in het kader van het initiatief inzake transparantie en door de goedkeuring (op 13 december 2006) van het herziene Financieel Reglement[1]toe verbonden volledige transparantie in acht te nemen over wie financiële middelen uit de EU-begroting ontvangt. De bekendmaking van de identiteit van de begunstigden is bijgevolg een wettelijke verplichting en niet het resultaat van afspraken die zijn gemaakt in het kader van de kwijtingsprocedure voor 2006.


Informatie over alle subsidies die rechtstreeks door de Commissie zijn toegekend op het gebied van migratie is voor iedereen toegankelijk op de website van de betrokken directoraten-generaal:


Directoraat-generaal EuropeAid (AIDCO):

http://ec.europa.eu/europeaid/who/partners/international-organisations/index_en.htm

Directoraat-generaal Justitie, vrijheid en veiligheid (JLS):

http://ec.europa.eu/justice_home/funding/intro/funding_2004_2007_en.htm

Directoraat-generaal Humanitaire hulp (ECHO):

http://ec.europa.eu/echo/index_en.htm


De Commissie heeft geen officieel standpunt over het aanstellings- en personeelsbeleid van de IOM, aangezien het deze als interne kwesties van de IOM beschouwt.


In haar eerdere antwoord op vraag E-4862/06 van mevrouw Frassoni[2]verklaarde de Commissie het volgende: "De lidstaten en de Commissie zullen met elkaar bespreken hoe de werkcontacten inzake dit beleid tussen de IOM en de EU kunnen worden versterkt." Teneinde de contacten op technisch niveau te versterken, worden geregeld vergaderingen van hoge ambtenaren gehouden waarop van gedachten wordt gewisseld over actuele kwesties op het gebied van het migratiebeleid en een overzicht wordt gegeven van recente ontwikkelingen en initiatieven. De Commissie is niet voornemens om met de IOM een "gezamenlijke migratiestrategie" vast te stellen.




[1] Artikel 30 van het Financieel Reglement en artikel 25 van de uitvoeringsvoorschriften.

[2] PB C…

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?