AA
Inroepen 'technische mankementen' aan vliegtuig als vorm van overmacht (Schriftelijke vraag E-3057/07)

Mij bereiken berichten dat de vage omschrijving 'technisch mankement aan het vliegtuig' te pas en te onpas wordt ingeroepen als 'buitengewone omstandigheid' zodat de luchtvaartmaatschappijen aanzienlijke vertragingen (bv. meer dan 5 uur) of annulaties niet hoeven te vergoeden of te compenseren aan de passagiers.

Is de Commissie op de hoogte van deze praktijken? Indien dit zo is: is de Commissie bereid om de luchtvaartmaatschappijen te verplichten systematisch te rapporteren over deze mankementen teneinde deze mankementen mee te laten tellen bij de beoordeling van luchtvaartmaatschappijen volgens Verordening (EG) nr. 2111/2005?

Klopt het dat de Commissie werkt aan een gegevensbank en website waaruit de consument nuttige, vergelijkende en neutrale informatie zou kunnen putten over bv. vertragingen, overboekingen, annuleringen etc. Zal de Commissie hierbij ook de ‘technische mankementen’ die leiden tot lange vertragingen of een annulering insluiten?

Als de Commissie hier niet aan werkt ziet zij dan de mogelijkheid om deze problematiek grondig te bestuderen in het kader van de voorziene tweede evaluatie van Verordening (EG) nr. 261/2004 inzake vertragingen, annuleringen en overboekingen en zal zij ook voor deze 'technische mankementen' mogelijke sancties overwegen?

***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS BARROT (5 september 2007)

Verordening (EG) nr. 261/2004 voorziet niet in financiële compensaties voor langdurige vertragingen; onder bepaalde voorwaarden moet wel een compensatie worden verleend wanneer de vlucht wordt geannuleerd.

Op grond van artikel 16 van Verordening (EG) nr. 261/2004 hebben de lidstaten nationale handhavingsinstanties aangewezen. Deze instanties zijn bevoegd om te oordelen of een luchtvaartmaatschappij een technisch incident van een vliegtuig had kunnen voorzien en of er sprake is van buitengewone omstandigheden. Aangezien de bewijslast in geval van buitengewone omstandigheden bij de luchtvaartmaatschappij berust, kunnen de nationale handhavingsinstanties alle documentatie opvragen die zij nodig achten voor hun beoordeling.

De Commissie zet haar inspanningen voort om stiptheidsgegevens en andere kwaliteitsindicatoren bekend te maken. Het COQPIT-project (Community Quality and Punctuality Indicators Table), in samenwerking met de betrokkenen uit de sector, is een eerste stap om te zorgen voor meer transparantie inzake vluchtoperaties. Deze informatie kan HIER worden gedownload.

Met betrekking tot buitengewone omstandigheden in het algemeen en met name technische incidenten, richt de Commissie een werkgroep op waarin de nationale handhavingsinstanties en de actoren uit de sector zullen zetelen om standpunten uit te wisselen en de onderlinge verstandhouding te verbeteren.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?