AA
Impactstudie havenrichtlijn (Schriftelijke vraag E-2472/05)

Tijdens de publieke hoorzitting in het Europees Parlement over de nieuwe havenrichtlijn (dd. 14 juni 2005) verklaarde de heer Lamoureux (DG TREN) dat de Europese Commissie wel degelijk een impactstudie heeft laten maken met betrekking tot deze richtlijn. Deze impactstudie zou inmiddels 8 jaar oud zijn, en documentatie zou ter beschikking liggen.

Op 15 juni 2005 verspreidde de Europese Commissie een mededeling (IP/05/733) waarin zij aankondigt de regels voor effectbeoordelingen te zullen verscherpen. In punt 7 staat dat er een verplichting is de belanghebbenden te raadplegen, zodat er een volledig beeld wordt verkregen van de mogelijke gevolgen van het optreden.

Kan de Commissie bevestigen dat er inderdaad een impactstudie is gemaakt met betrekking tot de havenrichtlijn en dat deze inderdaad 8 jaar oud is?

- Indien er geen impactstudie is gemaakt, zal de Commissie deze dan alsnog laten uitvoeren?

- Indien deze impactstudie er wél is, deelt de Commissie dan het oordeel dat een studie van 8 jaar oud onmogelijk kan worden gebruikt voor een actueel wetgevingsdossier?

- Indien de Commissie alsnog zou beslissen deze verouderde impactstudie te gebruiken als grond voor haar wetgevend werk, kan zij dan meedelen of deze studie de absolute noodzaak van een havenrichtlijn aantoont?

Tijdens de publieke hoorzitting bleek dat veel betrokkenen - waaronder de werknemersbeweging - het nieuwe voorstel voor een havenrichtlijn om uiteenlopende redenen compleet niet zagen zitten. Kan de Commissie daarom meedelen of zij - zoals voorgesteld in punt 7 van haar mededeling (IP/05/733) - met alle betrokken actoren overleg heeft gepleegd, inzonderheid met de vertegenwoordigers van de werknemers? Welke argumenten gebruikt de Commissie om een voorstel te verdedigen dat niet in het minst de goedkeuring wegdraagt van de werknemers in de havens?

***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS BARROT (21 september 2005)



Over de regulering van de toegang tot de EU-markt voor havendiensten zijn de afgelopen acht jaar levendige debatten gevoerd, vooral na de publicatie in 1997 van het Groenboek havens en maritieme infrastructuur van de Commissie . Inderdaad hebben betrokkenen uit het hele bedrijfsleven van alle kanten commentaar geleverd op het Groenboek. Daarna zijn er commentaar en standpuntverklaringen gekomen op het eerste voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake toegang tot de markt voor havendiensten dat de Commissie in 2001 heeft ingediend. Bij de indiening van het voorstel in 2004 beschouwde de Commissie de besprekingen als in een vergevorderd stadium verkerend.

In het licht van de reacties van de betrokkenen op het Commissievoorstel van 2004 is echter besloten een aanvullende economische analyse te laten uitvoeren met betrekking een aantal ingebrachte bezwaren. Deze studie wordt verricht door een groep onafhankelijke consultants, en zal in september 2005 zijn afgerond. Bij alle verdere eventuele voor regulering van de havensector geschikte initiatieven zal de Commissie de resultaten van de studie in haar overwegingen betrekken.

De Commissie is blij met de steeds vaker naar voren gebrachte zienswijze dat er voor de havensector speciale wetgeving nodig is om de twijfels en onzekerheden die de toepassing van de algemene regels van het EG-Verdrag met zich mee brengt weg te nemen. De havensector is de laatste belangrijke sector van de Europese transportindustrie waarvoor nog geen wetgeving op maat is ingevoerd die op de speciale omstandigheden in deze sector is afgestemd. Genoemde twijfels en onzekerheden verhinderen juist dat er gunstige voorwaarden voor de sociaal-economische ontwikkeling van de sector ontstaan.
Meer info

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?