AA
Exploitatiekosten Europese visserijsector

De gestegen exploitatiekosten, voornamelijk brandstofkosten, leiden tot problemen in de Europese visserijsector. Daarom hebben diverse EU-lidstaten tot een financiële tegemoetkoming besloten om de brandstofkosten van de reders te drukken. Deze uiteenlopende nationale en/of regionale steunmaatregelen geven aanleiding tot concurrentievervalsing. Een gecoördineerde Europese aanpak lijkt dan ook aangewezen.

Zal de Commissie zorgen voor een gecoördineerde Europese aanpak voor de gestegen exploitatiekosten in de visserijsector, aangezien de uiteenlopende maatregelen van de nationale en/of regionale overheden leiden tot concurrentievervalsing? Zo neen, waarom weigert de Commissie werk te maken van een gecoördineerde Europese aanpak ?

Antwoord

De Commissie beseft terdege dat de sterke stijging van de brandstofprijs in het jaar 2000 grote gevolgen heeft gehad voor de exploitatierekeningen van de visserij-ondernemingen en dat een groot aantal onder hen tengevolge van de hieruit voortvloeiende stijging van de bedrijfskosten de vaste kosten niet geheel of ten dele heeft kunnen dekken. Gezien deze situatie en het feit dat de brandstof in alle lidstaten reeds volledig is vrijgesteld van belasting, hebben meerdere lidstaten de Commissie inderdaad op de hoogte gesteld van hun voornemen de prijsstijgingen te compenseren met specifieke maatregelen tot verlaging of eliminatie van bepaalde bedrijfskosten, met name bepaalde sociale lasten. Deze lidstaten waren van mening dat het hier een uitzonderlijke situatie betrof die het voortbestaan van de visserijactiviteit in gevaar brengt.

Hoewel de Commissie het abrupte en plotselinge karakter van de stijging van de brandstofprijs en de negatieve gevolgen ervan voor de financiële situatie van de visserij-ondernemingen erkent, is zij van mening dat deze situatie niet uitzonderlijk is. Het gaat hier nl. om een prijsniveau dat in het verleden reeds bereikt en zelfs overschreden is en dat zich in de toekomst kan herhalen. Bovendien is de Commissie van oordeel dat de gevolgen zo hard zijn aangekomen omdat de visserijsector lijdt onder een grote overcapaciteit en een sterke overkapitalisatie, die tezamen leiden tot een stijging van de bedrijfskosten in verband met het ontbreken van een concrete schaalvergroting, tot een vermindering van de exploitatie-inkomsten, en - voor de modernste schepen - tot buitensporige financiële en afschrijvingskosten.

Wat de reeds bestudeerde nationale steunmaatregelen en de bedrijfssteun betreft, heeft de Commissie, na in een voorafgaande studie geconcludeerd te hebben dat deze steun haar niet verenigbaar lijkt met het Verdrag, besloten een onderzoek hiernaar in te stellen. Anderzijds merkt de Commissie op dat deze steunmaatregelen niet in het kader vallen van een globaal herstructureringsplan dat ten doel heeft om redelijke rentabiliteitsvoorwaarden in deze sector te herstellen.

Het is dus niet de bedoeling van de Commissie, zoals het geachte parlementslid suggereert, te pleiten voor een communautaire aanpak waarmee specifieke aanvullende middelen zouden worden vrijgemaakt, zonder verdere tegenprestaties, voor het drukken van de brandstofkosten, omdat dat in strijd zou zijn met de regels van het Verdrag.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?