AA
Evolutie luchtverontreiniging door wegverkeer tegen 2020

Febiac, de Belgische federatie van autoconstructeurs, beweert dat "men zonder schroom kan stellen dat in 2020 het probleem van luchtverontreiniging door het wegverkeer opgelost zal zijn." Ze baseert zich daarvoor op een studie die in haar opdracht werd uitgevoerd door het Institut für Energie- und Umweltforschung (IFEU) uit Heidelberg.

Volgens de federatie daalt de uitstoot van schadelijke stoffen door het wegverkeer sinds '90 met 30 procent. Nieuwe motoren en het geleidelijk verdwijnen van oudere voertuigen uit het wagenpark leveren tussen 2000 en 2020 een verdere daling op met 70 tot 80 procent van schadelijke stoffen zoals koolstofmonoxide, koolwaterstoffen, benzeen, stikstofoxiden en roetdeeltjes.

1. Onderschrijft de Commissie de conclusie van Febiac dat "men zonder schroom kan stellen dat in 2020 het probleem van luchtverontreiniging door het wegverkeer opgelost zal zijn?"

a) Zo ja, op basis van welke wetenschappelijke studies komt de Commissie tot dezelfde conclusie?

b) Zo neen, hoe evolueert volgens de Commissie de luchtverontreiniging door het wegverkeer tegen 2020? Op basis van welke wetenschappelijke studies komt de Commissie tot haar standpunt over luchtverontreiniging door het wegverkeer tegen 2020?

2. Welke stappen dringen zich volgens de Commissie op om het probleem van de luchtverontreiniging door het wegverkeer tegen 2020 drastisch te verminderen? En welke actieprogramma's heeft de Commissie reeds ontwikkeld om de luchtverontreiniging door het wegverkeer aan te pakken?

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?