AA
Europese geluidsrichtlijnen voor nachtvluchten

In september 2004 kwam de federale regering van België op de proppen met een voorstel inzake de potentiële uitbreiding van het koeriersbedrijf DHL en de daaraan gekoppelde toename van het aantal nachtvluchten. Het voorstel maakt plaats voor 28.000 nachtvluchten, tegenover 21.800 vandaag. Dit is een stijging met meer dan 28%. Het voorstel lijkt in strijd met de bindende Europese geluidsrichtlijnen inzake de evaluatie en beheersing van omgevingslawaai (2002/49/EG-2002/30/EG).

Het heeft er alle schijn van dat de voorgestelde oplossing niet op een evenwichtige manier rekening houdt met zowel de overlast voor de omwonenden van de luchthaven als met de werkgelegenheid. Met een toename van het aantal nachtvluchten tot 28.000 en een stijging van het globale geluidsquotum van 45.000 QC vandaag naar 73.000 QC in de toekomst, is het onmogelijk om het omgevingslawaai te verminderen.

Bovendien is de nacht in Zaventem een uur te kort en wordt ook niet voorzien in de opmaak van een actieplan om de geluidshinder terug te dringen en het aantal gehinderden te beperken.

Tot slot heeft de federale regering bij haar plannen geen rekening gehouden met de extra kosten voor gezondheidsproblemen die de toename van het aantal nachtvluchten ongetwijfeld met zich mee zal brengen. Integendeel, tal van studies doen vermoeden dat de winst van de economische uitbreiding deze extra kosten geenszins zal kunnen dekken.

Deze richtlijn moest uiterlijk op 18 juli 2004 omgezet zijn in Belgische wetgeving, wat vooralsnog niet het geval is.

Acht de Commissie, op basis van deze informatie, de uitvoering van het actieplan van de federale regering in overeenstemming met de Europese geluidsrichtlijnen en zo neen, welke stappen zal zij ondernemen om de federale overheid van België ervan te overtuigen haar plannen aan te passen?


ANTWOORD VAN DE COMMISSIE


De Commissie heeft met belangstelling kennis genomen van de schriftelijke vraag van het geachte parlementslid over de verenigbaarheid van de door de Belgische overheid geplande maatregelen betreffende de luchthaven van Zaventem met de bepalingen van de communautaire wetgeving inzake bestrijding van geluidshinder.

Op grond van Richtlijn 2002/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 juni 2002 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai, dienen de bevoegde instanties van de lidstaten strategische geluidsbelastingkaarten op te maken, het publiek te informeren over het omgevingslawaai en de effecten daarvan, en actieplannen op te stellen om geluidshinder te voorkomen en beperken. Hoewel de geluidsbelastingkaarten moeten worden opgesteld aan de hand van de gemeenschappelijke geluidsbelastingindicatoren voor nachtlawaai, d.i. de Lden (dag-avond-nacht-geluidsbelastingsindicator) en de Lnight (nacht-geluidsbelasting) op basis van een nacht die acht uur duurt, mogen de lidstaten andere geluidsindicatoren hanteren, bij voorbeeld op basis van een andere tijdsduur voor de nacht, om aanvullende geluidsbelastingkaarten en actieplannen op te stellen. Bovendien wordt de beslissing welke maatregelen kunnen worden genomen om de geluidshinder te bestrijden overgelaten aan de bevoegde instanties van de lidstaten. De eerste geluidsbelastingkaarten en actieplannen voor de grote luchthavens moeten ten laatste in 2007 en 2008 worden opgesteld. De richtlijn had uiterlijk op 18 juli 2004 in Belgisch recht moeten worden omgezet. Aangezien België de omzetting van de richtlijn nog niet gemeld heeft voor het Vlaams Gewest, zal de Commissie de nodige maatregelen nemen om het communautair recht te doen naleven.

Richtlijn 2002/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 maart 2002 betreffende de vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van geluidsgerelateerde exploitatiebeperkingen op luchthavens in de Gemeenschap, introduceert het begrip “evenwichtige aanpak” van het geluidsbeheer in het communautair recht. Dit begrip werd in de internationale luchtvaart ingevoerd door de goedkeuring van Resolutie A33/7 op de 33e algemene vergadering van de internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO). De richtlijn omschrijft welke regels en procedures moeten worden gevolgd bij voorgestelde maatregelen inzake geluidsbeheer en met name de invoering van nieuwe geluidsnormen om de transparantie te waarborgen en ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen worden geraadpleegd. De richtlijn streeft naar een geharmoniseerde benadering van de exploitatiebeperkingen op basis van geluidsnormen omdat anders het gevaar bestaat dat uiteenlopende normen ontstaan voor de geluidsprestaties van vliegtuigen die moeten worden ingezet om te voldoen aan de exploitatiebeperkingen. De richtlijn voorziet evenwel noch in maximumnormen inzake geluidsuitstoot, noch in de verplichting om maatregelen te nemen om de activiteiten van de luchthaven te beperken of terug te schroeven.

Conform het subsidiariteitsbeginsel beschikken de lidstaten over een grote beslissingsbevoegdheid in de strijd tegen het luchthavenlawaai. Wat de luchthaven van Zaventem betreft, lopen blijkbaar nog onderhandelingen tussen de verschillende bevoegde Belgische overheidsinstanties over het beheer en de eventuele maatregelen tegen geluidshinder . De Commissie kan zich niet uitspreken over geplande maatregelen waarover de onderhandelingen tussen de betrokken partijen nog niet afgerond zijn.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?