AA
De Commissie en een milieuvriendelijk gebouwenbeleid (Schriftelijke vraag E-0705/06)

In haar mededeling van 2003 over het gebouwenbeleid en de infrastructuur in Brussel (COM(2003)755) gaf de Commissie een duidelijke omschrijving van haar principes, namelijk dat zij "de toegankelijkheid van de gebouwen van de Commissie" wilde verbeteren en dat zij ervoor wilde zorgen dat haar personeel werd ondergebracht in een gebied dat "met het openbaar vervoer gemakkelijk toegankelijk" zou zijn.

In een interview voor het interne-nieuwsblad ("Commission en direct", nr. 378 (7-13 oktober 2005)) haalde Commissielid Kallas opnieuw dit beleid aan, waarbij hij sprak over de integratie van de gebouwen van de Commissie in de stedelijke omgeving, de verbetering van de toegankelijkheid en kwaliteit van deze gebouwen, het verbeteren van de mobiliteit binnen Brussel en de verbetering van de werkomgeving en -omstandigheden van het personeel.

De Commissie heeft thans plannen voor de verhuizing van een groot aantal (ongeveer 1200) van haar personeelsleden van het Schuman-gebied naar een locatie in Evere, vrij ver van de Europese wijk en onvoldoende bereikbaar met het openbaar vervoer. Aangezien de meeste van de betrokken personeelsleden thans gebruik maken van de metro of andere milieuvriendelijke vervoersmiddelen zal de verhuizing onvermijdelijk leiden tot een aanzienlijke en onaanvaardbare toeneming van individueel woon-werk-verkeer en van het vervoer naar en van de Europese wijk op werkdagen.

Hoe kan de Commissie op een moment waarop de verkeersvervuiling in Brussel bijzonder acuut is en steeds ernstiger wordt een dergelijke stap, die strijdig is met haar eigen gebouwenbeleid, rechtvaardigen?

***

ANTWOORD COMMISSARIS KALAS (6 april 2006)

In de eerste plaats wenst de Commissie het geachte Parlementslid te verwijzen naar haar antwoord op Schriftelijke Vraag E-4700/05 van de heer Itälä inzake het gebouwenbeleid van de Commissie en de decentralisatie van het directoraat-generaal Vertaling (DGT) van de Commissie.

Voorts wijst de Commissie op het volgende:

De keuze viel op Evere na een grondige analyse van de diverse mogelijkheden op de vastgoedmarkt voor een verhuizing van DGT.

De mededeling over het gebouwenbeleid en de infrastructuur in Brussel stelt vast dat de Commissie onder bepaalde voorwaarden kan overwegen bepaalde van haar diensten buiten de Europese wijk te huisvesten.

In dit verband moet enerzijds worden gewezen op het feit dat de vestiging van DGT in Evere een besparing zal opleveren van ongeveer 3.000.000 euro per jaar en daarnaast de opwaartse druk op de huurprijzen voor vastgoed in de Europese wijk zal verminderen. Anderzijds kan, gezien de bestaande bus- en treinverbindingen (zie ook het antwoord op voormelde Schriftelijke Vraag E-4700/05) moeilijk staande worden gehouden dat de Genèvestraat “onvoldoende bereikbaar met het openbaar vervoer” zou zijn.

Bezorgd als zij is om het welzijn van haar personeel en met inachtneming van de budgettaire beperkingen, onderhoudt de Commissie overigens permanente contacten met de Belgische overheid, met name over mobiliteitskwesties, met het oog op een geleidelijke verbetering van het Brusselse openbare vervoer en met name van die onderdelen van het vervoersnet die de wijken bedienen waar de kantoren en sociale infrastructuur van de Commissie zijn gevestigd. Op die manier wordt beoogd de integratie van de Commissie en haar personeel in Brussel steeds meer te begunstigen.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?