AA
Creatie van jobs bij het nemen van maatregelen om de Kyotodoelstellingen te halen (E-0941/07)

Het Duitse weekblad Automobilwoche pakte recent uit met een bijdrage over een onderzoek van het instituut B&D. Dat stelt dat het plan van de Commissie om tegen 2012 de CO2-emissie van wagens te verminderen tot 130 g/km "tot 50.000" jobs zou kunnen opleveren tegen 2012.

Kan de Commissie vanuit haar kennis bevestigen dat er inderdaad zoveel jobs worden gecreëerd door deze voorstellen die ze gebracht heeft? Of zijn het er meer of minder en in welke orde van grootte zijn die andere cijfers dan?

Heeft ze ook een schatting van het creëren van het totaal aantal jobs voor maatregelen die zullen worden en zijn genomen om de Kyotonormen te halen? En zo neen: zal zij daartoe een studie laten uitvoeren?

***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS DIMAS (25 mei 2007)

De Commissie heeft de maatschappelijke effecten van de herziene strategie voor de CO2-uitstoot van wagens onderzocht als onderdeel van de bijbehorende effectbeoordeling. Hieruit is gebleken dat de drie in de effectbeoordeling overwogen alternatieven geen waarneembare invloed hebben op het geheel van werkgelegenheid in de EG, aangezien aan producenten van buiten de EG die binnen de EG wagens verkopen dezelfde CO2-eisen worden gesteld.

De verscheidene mededelingen en effectbeoordelingen in het pakket maatregelen inzake energie en klimaatverandering geven voorbeelden van banen die in bepaalde sectoren gecreëerd zijn door specifieke beleidsmaatregelen. Zij laten zien dat een kostenefficiënt klimaatbeleid een positieve invloed kan hebben op de werkgelegenheid binnen de EG. Momenteel is de Commissie niet van plan om de gecombineerde effecten op werkgelegenheid van de maatregelen voor het uitvoeren van het Protocol van Kyoto nader te onderzoeken.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?