AA
Broeikasgassen & kerosinetax - Militaire luchtvaart (Schriftelijke vragen E-5725/06 & E-5726/06)

VRAAG RAAD

Voor het behalen van de Kyoto-normen wordt er ook in de burgerluchtvaart steeds meer nadruk gelegd op het milieuaspect. De luchthavens getroosten zich meer inspanningen dan vroeger om maatregelen te treffen met betrekking tot stankoverlast, geluidshinder en milieuverontreiniging. De Commissie heeft al geruime tijd geleden laten weten dat zij met een voorstel komt om ook de burgerluchtvaart onder te brengen in een systeem van emissiehandel en om een kerosinetax in te voeren.

Het zijn echter niet alleen de civiele luchtvaarttuigen - waar veel regelgeving betrekking op heeft - die CO2 uitstoten, geluidshinder en stankoverlast veroorzaken. De militaire luchtvaart bezit ook een groot aantal luchtvaarttuigen die in grote mate bijdragen aan deze vervuiling.

1. Deelt de Raad de mening dat ook de militaire luchtvaart bijdraagt aan de vervuiling en welke stappen heeft hij al genomen of zal hij nemen om dit probleem aan te kaarten bij b.v. de NAVO?

2. Staat hij achter een kerosineheffing voor militaire vliegtuigen en zal hij dit standpunt dan ook verdedigen bij de lidstaten en de NAVO? Zo neen, waarom staat hij niet achter een dergelijk voorstel?

3. Is de Raad bereid er bij de NAVO op aan te dringen dat ook de militaire luchtvaart moet worden onderworpen aan emissiehandel in de luchtvaart, ten einde zo de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart te verminderen? Zo neen, waarom niet?

4. Zal de Raad tevens ijveren voor het onderbrengen - in vredestijd - van het militaire luchtverkeer in het air traffic management-systeem dat - indien efficiënt toegepast - zal leiden tot een vermindering van de uitstoot?

ANTWOORD RAAD (19 maart 2007)

Zich ervan bewust dat het effect van de luchtvaart op het klimaat steeds belangrijker wordt, heeft de Raad in zijn conclusies van december 2005 erkend dat, vanuit economisch en ecologisch oogpunt, uitbreiding van het systeem van verhandelbare emissierechten van de EU (ETS) tot de luchtvaart¬sector de beste manier lijkt om dit probleem aan te pakken. De Commissie heeft op 20 december 2006 een wetgevingsvoorstel aangenomen om luchtvaartactiviteiten in de Gemeen¬schapsregeling voor de handel in broeikasgasemissierechten op te nemen.

Militaire luchtvaartuigen zijn niet in dit wetgevingsvoorstel opgenomen. Verder verplicht het Protocol van Kyoto de Partijen vooralsnog alleen ertoe te "streven naar beperking of reductie van emissies van […]broeikasgassen uit de in de lucht[…]vaart gebruikte bunkerbrandstoffen, waarbij zij werken via […] de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie […]".

Dit voorstel zal in de Raad, en in het Europees Parlement, terdege worden bestudeerd en besproken, aangezien het besluit volgens de medebeslissingsprocedure moet worden aangenomen.

*******************

VRAAG COMMISSIE

Voor het behalen van de Kyoto-normen wordt er ook in de burgerluchtvaart steeds meer nadruk gelegd op het milieuaspect. De luchthavens getroosten zich meer inspanningen dan vroeger om maatregelen te treffen met betrekking tot stankoverlast, geluidshinder en milieuverontreiniging. De Commissie heeft al geruime tijd geleden laten weten dat zij met een voorstel komt om ook de burgerluchtvaart onder te brengen in een systeem van emissiehandel en om een kerosinetax in te voeren.

Het zijn echter niet alleen de civiele luchtvaarttuigen - waar veel regelgeving betrekking op heeft - die CO2 uitstoten, geluidshinder en stankoverlast veroorzaken. De militaire luchtvaart bezit ook een groot aantal luchtvaarttuigen die in grote mate bijdragen aan deze vervuiling.

1. Deelt de Commissie de mening dat ook de militaire luchtvaart bijdraagt aan de vervuiling en welke stappen heeft ze al genomen of zal ze nemen om dit probleem aan te kaarten bij o.a. de lidstaten en de NAVO?

2. Staat zij achter een kerosineheffing voor militaire vliegtuigen en zal zij dit standpunt dan ook verdedigen bij de lidstaten en de NAVO? Zo neen, waarom staat zij niet achter een dergelijk voorstel?

3. Is de Commissie bereid er bij de ministers van Defensie van de lidstaten en bij de NAVO op aan te dringen dat ook de militaire luchtvaart moet worden onderworpen aan emissiehandel in de luchtvaart, ten einde zo de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart te verminderen? Zo neen, waarom niet?

4. Zal de Commissie tevens ijveren voor het onderbrengen - in vredestijd - van het militaire luchtverkeer in het air traffic management-systeem dat - indien efficiënt toegepast - zal leiden tot een vermindering van de uitstoot?

ANTWOORD VAN COMMISSARIS BARROT (7 maart 2007)

Hoewel de belasting van energieproducten die door de strijdkrachten als brandstof worden gebruikt, in het algemeen valt onder de bepalingen Richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 , hebben de huidige communautaire regels inzake de militaire luchtvaart uitsluitend betrekking op het beheer van het luchtverkeer (aangezien militaire luchtvaartuigen het luchtruim eventueel moeten delen met burgerluchtvaartuigen) en op technologie die zowel met het oog op de militaire als de burgerluchtvaart is ontworpen en in beide sectoren wordt gebruikt ("dual use"). Andere aspecten, onder meer ook de milieueffecten, vallen momenteel niet onder de bevoegdheid van de Gemeenschap.

De internationale luchtvaart wordt gereguleerd door het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (het "Verdrag van Chicago") van de Verenigde Naties en militaire luchtvaartuigen zijn krachtens artikel 3 daarvan volledig uitgesloten van het toepassingsgebied van het verdrag.

Dossier emissiehandel in de luchtvaart

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?