AA
Internationale luchtvaartafspraken CO2: Nederland moet rode lijn trekken


Door toedoen van de VS en Saoedi-Arabië kunnen luchtvaartmaatschappijen straks fossiele brandstoffen als ‘groen’ gaan meetellen onder het nieuw op te zetten internationale CO2-compensatiesysteem voor internationale luchtvaart (CORSIA). “De regels waar de burgerluchtvaartmaatschappij van de VN (ICAO) gisteren toe heeft besloten zijn onacceptabel. Het is tijd dat Nederland en de EU hun tanden laat zien in dit proces,” stellen Europarlementariër Bas Eickhout en Kamerlid Suzanne Kröger. 

Kröger: “De internationale luchtvaartsector heeft zichzelf anderhalf jaar geleden het zwakke doel gesteld om vanaf 2020 ‘CO2 -neutraal’ te gaan groeien. Kortom, enkel de jaarlijkse uitstoot boven het niveau van 2020 moet op de een of andere wijze gecompenseerd worden. Waar het op neer komt is dat alle economische sectoren hun uitstoot moeten terugdringen, behalve de internationale luchtvaarsector.”

Momenteel is men bezig deze afspraak verder uit te werken. Er wordt onder meer vastgesteld wat een luchtvaartmaatschappij als compensatie voor groei in CO2-uitstoot kan meetellen. Gisteren is besloten ‘schone olie’ aan het lijstje van compensatiemaatregelen toe te gevoegd. Olie zou schoon zijn als er bijvoorbeeld duurzame energie tijdens het raffineren gebruikt wordt. Bas Eickhout: “CORSIA is een grote greenwashing-exercitie geworden, de ontwikkelingen omtrent biobrandstoffen, andere compensatie criteria en transparantie zijn al even zorgelijk.”

Eickhout: “De EU heeft haar eigen emissiehandelssysteem waar volgens de wet internationale luchtvaart van en naar de EU onder hoort te vallen. Tot nu toe is de daadwerkelijke uitvoering van die wet uitgesteld in afwachting van het internationale systeem. Het internationale systeem dreigt nu echter zo betekenisloos te worden, dat de EU behoort aan te geven dat zonder aanscherping van de regels er geen reden meer is om mee te doen.”

“Met deze slappe internationale afspraken op luchtvaart gaan we de klimaatdoelen niet redden. Een ding is duidelijk: verdere groei van de luchtvaart (bijvoorbeeld op Lelystad Airport) staat haaks op ambities van Parijsakkoord. Ik verwacht een krachtig signaal van Nederland: de regels worden aangepast, of de EU gaat haar eigen weg,” aldus Suzanne Kröger.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?