AA
Financiële perspectieven EU

Eind van deze maand komt de Europese Commissie met haar voorstellen voor de financiële perspectieven voor de komende jaren. Enige weken geleden stuurden de regeringsleiders van de 5 netto betalers Nederland, Oostenrijk, Duitsland, Zweden en Frankrijk een brief. Daarin stelden zij voor de begroting van de Europese Unie te beperken tot 1 % van het BNI. De Groene Fractie verwerpt dit voorstel en noemt het onmogelijk de ambitieuze doelstellingen van de regeringsleiders te verwerkelijken als zij deze restricties opleggen aan de uitgaven.

---

De brief die volgt werd verstuurd naar Balkenende. Soortgelijke brieven gingen naar zijn Europese collega's.

---
De Minister-President
Prof. Mr. Dr. J.P. Balkenende
Binnenhof 20
Postbus 20001
2500 EA Den Haag
fax: 0031703564683

Straatsburg, 13 januari 2004

Excellentie,

Met grote bezorgdheid hebben wij kennis genomen van uw brief aan de Voorzitter van de Europese Commissie, de heer Prodi, waarin u pleit voor een toekomstig financieel kader van minder dan 1% van het BNI.

Uw brief komt op een ongelukkig moment, nu de IGC geen overeenstemming heeft kunnen bereiken over een Europese grondwet en nationale belangen de voorrang lijken te hebben op de gemeenschappelijke doelstellingen van een herenigd Europa dat de meest concurrerende en innoverende regio ter wereld wenst te zijn en een belangrijke speler op het internationale toneel voor wat betreft het buitenlandse en veiligheidsbeleid, en dat een zone van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid wil creëren.

In uw brief herbevestigt u deze doelstellingen en verklaart u toegewijd te zijn aan het beginsel van Europese solidariteit en het cohesiebeleid van de Unie te willen voortzetten. Tevens zegt u zich gebonden te voelen aan de besluiten van de Europese Raad met betrekking tot de plafonds voor landbouwuitgaven tot 2013.

Het mag duidelijk zijn dat het volslagen onmogelijk is om deze ambitieuze doelstellingen voor een vergrote Unie met 25 tot 27 lidstaten te verenigen met een begroting beneden de 1% van het BNI.

Wij vrezen dat hiermee een verkeerd signaal wordt afgegeven aan de Europese bevolking, in het bijzonder van de nieuwe lidstaten. U creëert een beeld van een Europese Unie die slechts kosten met zich meebrengt, terwijl in werkelijkheid alle lidstaten enorm hebben geprofiteerd van de Europese Unie, zowel op politiek als op economisch gebied. De nadruk op begrotingssaldi doet geen recht aan de waarde van de Europese Unie voor de lidstaten.

We begrijpen dat in tijden van economische neergang, met onder druk staande nationale begrotingen, u alle mogelijke manieren van besparing moet bekijken, zowel op nationaal als op Europees niveau, maar wij zijn van mening dat uw benadering van het vaststellen van een dergelijk laag uitgavenplafond voor de middellange termijn verkeerd is. In plaats van te wachten op het terugvloeien van geld naar de lidstaten zouden we liever zien dat u investeert in de doelstellingen die u in Lissabon bent overeengekomen. Investeringen in kennis ten behoeve van toekomstige generaties kunnen gemakkelijk worden verdubbeld en zouden onmiddellijk resultaat opleveren voor de doelstellingen van Lissabon.

Met betrekking tot de hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid moet het beleid van marktuitgaven worden verlaten en moet een radicaal andere koers worden gevolgd, en moet tevens meer worden geïnvesteerd in een geïntegreerd beleid voor plattelandsontwikkeling. Wij zijn van mening dat de structuurfondsen meer gericht moeten zijn op de armste regio's. We staan achter een duurzame ontwikkeling zoals geformuleerd in Gotenburg en Kyoto en zijn van mening dat het vervuiler-betaalt-beginsel sterker moet worden doorgevoerd. We willen u op het hart drukken niet terug te krabbelen van toezeggingen om de armoede in de wereld te verminderen, ook omdat dit een investering in conflictpreventie is. De betrekkingen met de nieuwe buurlanden van een uitgebreide Unie moeten worden versterkt en de eerbiediging van de mensenrechten moet verder worden gestimuleerd.

Er moet een waarlijk Europees beleid worden ontwikkeld op het gebied van immigratie en justitiële en politiële samenwerking, met volledige inachtneming van de internationale verdragen op het gebied van de bescherming van vluchtelingen, mensenrechten en de burgerrechten van ieder mens. Binnen de EU moeten meer inspanningen worden verricht om de zorg voor hulpbehoevende vluchtelingen te spreiden, in plaats van te proberen ons van deze zogenaamde last te ontdoen.

Het toekomstig financieel kader moet een voldoende marge overlaten voor nieuwe initiatieven waarvan de ontwikkeling tijd kost en moet voldoende flexibel zijn om eventuele toekomstige internationale crises het hoofd te kunnen bieden.

Met het oog op al deze uitdagingen zien wij de mededeling van de Commissie over het financieel kader voor de periode na 2006 met grote belangstelling tegemoet. We hopen dat de mededeling een solide grondslag zal leveren voor besprekingen tussen de twee takken van de begrotingsautoriteit, de Raad en het Parlement, zodat ze in een vroeg stadium overeenstemming kunnen bereiken over de nieuwe financiële vooruitzichten en eventuele wijzigingen in het stelsel van eigen middelen.

We hechten zeer aan de begrotingsbevoegdheden van het Parlement als omschreven in de ontwerp Grondwet. Het Europees Parlement heeft bewezen een betrouwbare en constructieve partner te zijn bij de besluitvorming. We zullen met plezier de dialoog met de Raad over het nieuwe financiële kader met plezier aangaan en hopen dat dit gevoel wederzijds is.

Hoogachtend,

Monica FRASSONI & Daniel COHN-BENDIT
Medevoorzitters fractie Europese Groenen

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?