AA
(13/12/06) TV zonder Grenzen wordt Reclame zonder Grenzen

Vandaag stemde het EP in met een brede liberalisering van de reclameregels en met een juridisch kader voor product placement. Dit zal voor een nog grotere commercialisering van de Europese audiovisuele media zorgen.

Binnenkort zullen alle televisieprogramma's om de haverklap onderbroken kunnen worden door reclame. Dit kan ertoe leiden dat een film van 90 minuten liefst 18 minuten reclame kan bevatten. In die film kan er dan ook nog eens aan productplacement worden gedaan. Er zal niet meer te ontsnappen zijn aan reclame.

Het Parlement is ook niet ingegaan op de vraag om reclame voor junkfood te bannen tijdens kinderprogramma's.

Hoewel het voorstel ook goede elementen bevat - meer rechten voor onafhankelijke producenten, meer pluralisme, ... - overheerst toch de idee dat de Europese TV-producties aan kwaliteit zullen inboeten.

TV without Frontiers
EP votes for advertising without frontiers

Commenting on today's first reading vote in the European Parliament on the revision of the TV without Frontiers Directive Greens/EFA shadow rapporteur Helga Trüpel stated: "The European Parliament today voted in favour of a wide liberalisation of advertising rules and for a legal framework for product placement. This decision to introduce American-style advertising rules under an EU ethical label will lead to the greater commercialisation of audiovisual media in the EU."

"In future, all television programmes - including cinematographic works, children’s programmes and news - will be overrun by advertisements. For example a televised film lasting 90 minutes could include up to 18 minutes of advertising. To rub salt in wounds, the decision to allow product placement will mean that products will be advertised throughout the film itself. There will be no escaping the pervasive commercial incursion into private life."

"Children are also big losers from today's vote: the Parliament rejected attempts to ban junk food advertising during children's programmes, while it is very often junk food products that are the subject of product placement."

"While there are also some good aspects in today's vote - independent producers will gain greater rights, non-linear services will have to promote European content and media pluralism in Europe will be strengthened - today's vote will undoubtedly lead to a deterioration in the quality of programmes in the EU."

Officiële persmededeling van het EP

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?