AA
(12/12/06) TV zonder Grenzen: geen waterval aan reclame

Het zonder meer toelaten van product placement - dat is het klaarblijkelijk willekeurig tonen van bepaalde producten teneinde er reclame voor te maken in bv. TV-programma's of films - kan leiden tot een waterval van reclame. Dat vrezen de Europese Groenen. Ze kunnen zich wél vinden in production aid, de hulp die noodzakelijk kan zijn voor het maken van programma's. Het zou immers waanzin zijn om bv. Witse en andere BE'en niet langer te laten rondrijden in wagens of hen niet langer een biertje te laten drinken zonder het merk daarvan in beeld te brengen.

De Groenen willen ook limieten voor reclame per uur en per dag. Dit om te voorkomen dat je in een situatie raakt waarbij er tussen de reclameboodschappen ook nog een programma te zien zou zijn.

Voorts ijveren ze ook voor een verbod op reclame voor junk food - veel vet, veel zout en veel suiker - tijdens kinderprogramma's.

TV without Frontiers
Greens warn against Americanisation of audiovisual media in the EU

In advance of tomorrow's first reading vote in the European Parliament on the revision of the TV without Frontiers Directive Greens/EFA shadow rapporteur Helga Trüpel stated: "The revision of the TV without Frontiers Directive will redesign the media landscape in Europe and act as its legal framework for years to come, so it is crucial that we get it right. However, the Greens are concerned that the review could lead to the Americanisation of broadcasting in Europe in terms of product placement and advertising; a fear that was confirmed by the vote in the EP's Culture Committee."

"The Committee proposal to allow product placement would lead to a greater invasion of the commercial into private life and the Greens have tabled an amendment to prevent this. The Greens are also calling for hourly and daily limits on advertising to prevent broadcasts being overrun by commercials."

"The Greens are also seeking to ban junk food advertising during children's programmes and to this end are retabling an amendment to ban advertising for foods that are high in fat, salt and sugar. With the problem of obesity continuing to rise in Europe and children so susceptible to advertising, it is important that the Parliament treats this issue with the seriousness it deserves."

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?