AA
(12-13/11/07) Veiling van emissierechten in de luchtvaart: EP zet eerste stappen

Persbericht GroenLinks - 12 november 2007

GroenLinks pleit voor volledige veiling van emissierechten in de luchtvaart

Morgen stemt het Europees Parlement over het voorstel om de luchtvaart op te nemen in de Europese CO2-emissiehandel. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is blij met deze belangrijke stap in de strijd tegen klimaatverandering. Wel vreest ze voor het afzwakken van de eisen ten aanzien van het emissiehandelsysteem, zoals het gratis verstrekken van uitstootvergunningen.

De afgelopen tijd is er veel kritiek op het systeem van emissiehandel. Sinds 2005 kunnen bedrijven die veel energie uitstoten, handelen in emissierechten. Deze bestaan uit uitstootvergunningen. Een vergunning staat voor de uitstoot van een ton kooldioxide per jaar. Volgens critici neemt de uitstoot sinds de invoering van de emissiehandel nog steeds toe en kost het tegelijkertijd teveel geld.

Buitenweg vindt dat de problemen met het emissiehandelsysteem voor bedrijven te maken heeft met de manier waarop het systeem is afgezwakt. "Wat nu niet werkt is dat er geen keuzes en strakkere afspraken worden gemaakt met het bedrijfsleven. De bedoeling is dat bedrijven straks gaan betalen voor hun vervuiling en dat het pijn doet. Dat accepteer je of niet. Je moet dus geen halve afspraken gaan maken en het systeem afzwakken, want dan werkt het niet meer."

Volgens GroenLinks is het daarom uiterst belangrijk dat er nu wel strenge afspraken worden gemaakt voor het nieuwe emissiehandelsysteem in de luchtvaart. Hierbij is het essentieel hoeveel van de emissierechten geveild gaan worden en hoeveel er op basis van historische uitstoot gratis toegekend gaan worden.

Buitenweg is groot voorstander van een volledige veiling van de rechten. "De emissierechten moeten voor de volle 100% geveild worden. Alleen zo worden de kosten van milieuvervuiling ook echt op de vervuiler verhaald. Het recht om te vervuilen mag niet langer gratis zijn. Bovendien beloon je de grootste vervuilers als je een deel van de emissierechten op basis van historische uitstoot toekent. Uitstootvergunningen zijn geld waard. Het is absurd om juist de grootste vervuilers gratis het meeste kapitaal in handen te geven."

De Europese Commissie wil het percentage te veilen rechten laten afhangen van hoeveel de lidstaten willen veilen. Dat zal er in de praktijk waarschijnlijk op neer komen dat ongeveer 5% van de rechten geveild wordt en 95% gratis toegewezen. Dat komt overeen met de percentages rechten die geveild worden in sectoren die al in de emissiehandel zijn opgenomen.

Volgens Buitenweg is deze houding naïef. "Het klimaatprobleem kan alleen opgelost worden door de uitstoot door vliegtuigen flink aan te pakken. De uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart is sinds 1990 verdubbeld en stijgt jaarlijks met 7,5%. Daarmee is het de snelst groeiende bron van broeikasgassen. Toch lijkt het erop dat de Europese Unie niet bereid is haar eigen klimaatambities te respecteren. We kunnen onze klimaatambities niet verwezenlijken als we elke keer terugdeinzen voor sterke, concrete maatregelen."

Op initiatief van de Groenen bevat het voorstel ook een zogenaamde 'multiplier'. Dit betekent dat de uitstoot van CO2 met een factor 2 vermenigvuldigd wordt. "Dit is een goede zaak. Vliegtuigen stoten namelijk niet alleen CO2 uit, maar ook bijvoorbeeld een broeikasgas als NO2. Ik hoop dat de multiplier morgen in de plenaire stemming behouden blijft, zodat luchtvaartmaatschappijen niet alleen voor de CO2-uitstoot, maar voor alle klimaatschade moeten betalen", aldus Buitenweg.

Persbericht Europese Groene Fractie - 13 november 2007

De stemming in het EP heeft ervoor gezorgd dat de eerste stap alvast is gezet. Luchtvaartmaatschappijen zullen zich niet zomaar kunnen uitkopen. Maar het had gerust een beetje meer gemogen.

Airline emissions
EP takes first step towards bringing climate-damaging emissions from airlines in check


The European Parliament today adopted a legislative proposal to include airlines in the EU's Emissions Trading Scheme. Commenting on the outcome of the vote (first reading), UK Green and EP draftswoman on aviation and climate change Caroline Lucas said:
"This vote represents a first step in the right direction, particularly by ensuring that airlines cannot simply buy their way out of having to make emissions reductions. However, it falls short of what is needed to achieve the necessary reductions in climate-damaging emissions from airlines and for demonstrating real global leadership on climate change.

"The Parliament has succeeded in strengthening what was a weak and timid proposal from the Commission and this should be acknowledged. MEPs voted to give the aviation sector an initial emissions allocation of 90% of 2004-6 levels; while this is much less ambitious than what the EP Environment Committee proposed, it will ensure airlines have to make reductions in their damaging emissions from day one. In addition, by adopting the so-called 'gateway' approach, MEPs have introduced limits on the amount aviation can trade with other sectors and on the permits it can buy through the Kyoto CDM/JI, so it cannot simply buy its way out of trouble.

"Emissions trading can only be an effective tool in constraining aviation emissions if there is a rigorous cap on overall emissions, limits to the amount the aviation sector can trade with other sectors, and full auctioning of emission permits, to prevent the airline companies receiving windfall profits. With this in mind, it is a source of regret that MEPs voted for a significantly more generous cap (of 90%) than that proposed by the Environment Committee and also watered down its proposal for auctioning emissions permits. Based on today's vote, only 25% of permits will be auctioned, as opposed to the 50% proposed by the Environment Committee.

"Thankfully, MEPs supported the proposed 'multiplier', which is designed to take account of the damaging NOx emissions from aircraft and to extend this to vapour trails once sufficient scientific evidence exists. Given the non-CO2 climate impact of airlines can be 2-4 times greater, it is crucial that this is also addressed."

Persbericht Europees Parlement

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?