AA
(29/08/05) Nieuw voorstel havenrichtlijn nog lang niet goedgekeurd

Vandaag werd in de commissie Transport van het Europees Parlement het rapport van Georg Jarzembowski besproken. Dat behandelt de markttoegang tot havens en zal waarschijnlijk worden omgetoverd tot 'Richtlijn inzake zeehavens'. Het bijwijlen geanimeerd debat doet vermoeden dat het weer koppen tellen zal worden als het ter stemming voorligt in de plenaire vergadering. In eerste instantie zal het gaan om de vraag of deze richtlijn noodzakelijk is of niet. Anders uitgedrukt: blijft er genoeg massa over nu ook de zelfafhandeling nog uit het dossier zal worden gehaald?

In zeer algemene termen (!) zijn de Europese christen-democraten en de liberalen voorstander voor een voorstel voor de zeehavens en lijken groenen, socialisten en klein-links ertegen gekant. In stemmenaantal uitgedrukt zou dit kunnen neerkomen op 355 stemmen voor tegen 284 tegen, met nog 91 stemmen te verdelen uit de kleinere fracties. Anderzijds is het lang niét zo dat de Europese christen-democraten op één lijn staan.

Het Nederlandse GroenLinks-parlementslid Joost Lagendijk , spreker voor de Europese Groenen, is van oordeel dat dit voorstel er vooral een is voor de zuidelijke Europese havens en niet voor de noordelijke. Slechts een minderheid van de Europese havens heeft problemen inzake functioneren en markttoegang. Daarom is het aangewezen om specifieke maatregelen te treffen voor deze havens, eerder dan een algemene Europese regel uit te vaardigen. Anderzijds kan worden nagedacht over meer transparantie inzake de staatssteun die de diverse Europese havens genieten ( meer info )

De socialisten zijn van oordeel dat het voorstel overbodig is omdat het niet méér doet dan een bestaande toestand beschrijven. Klein-links, van zijn kant, vindt dat er alleen een richtlijn mag komen indien deze meer problemen oplost dan er te creëren. Kleinere fracties wezen onder meer op het gebrek aan statistische en economische informatie voor het vellen van een genuanceerd oordeel.

De Europese liberalen kanten zich tegen monopolies binnen een haven en hekelen de nadrukkelijke stem van de vakbonden in het debat. Voorts wensen ze potentiële investeerders niet af te schrikken en willen ze voorkomen dat gebruikers van havendiensten onterecht en op onduidelijke gronden géén toegang krijgen tot de havens. De richtlijn moet de toegang tot havens uniformiseren, met gelijke kansen voor alle gebruikers (lees: reders, expediteurs, verladers, ...).

Het is overigens lang niet zo dat alle christen-democraten op één lijn staan. EVP-lid Bradbourne (Groot-Brittannië) hekelde het feit dat de Europese Commissie niet in het minst rekening heeft gehouden met het parlementaire 'Neen' bij het vorige voorstel. Hij noemde het huidige voorstel, dat op de valreep nog werd ingediend door de vorige Europese Commissie, 'slechter dan het oorspronkelijke'. "Er is geen one size fits all -benadering mogelijk." Bradbourne is dan ook van mening dat het huidige voorstel moet worden afgewezen. De Britse conservatieven zijn met 27.

De rapporteur - het EP-lid dat een verslag maakt over het voorstel van de Europese Commissie en dat dan ter discussie voorlegt aan het parlement - hoopt dat er amendementen zullen worden ingediend voor 19 september a.s. Dan kunnen deze in oktober al kunnen worden besproken. In november 2005 kan er dan worden gewerkt aan een compromisvoorstel van de commissie Transport. Wie het daar dan niet mee eens is kan amendementen indienen en die ter stemming voorleggen voor de plenaire vergadering.

Dit is pas de zgn. 'eerste lezing'. Voor meer info over de wetgevingsprocedure kan je het dossier over het vorige voorstel raadplegen. Een overzicht met de documenten van het huidige voorstel is ook beschikbaar.

Slotconclusie van het eerste publieke debat op politiek niveau: een akkoord is niet voor morgen. Als er al een akkoord komt.

Verslag van de publieke hoorzitting over dit dossier.

Petitie tegen havenrichtlijn

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?