De Europese Commissie heeft vandaag een mededeling goedgekeurd
getiteld “Mobilisatie van het intellect in Europa: mogelijkheden voor universiteiten om een optimale
bijdrage te leveren aan de Lissabonstrategie”. Dit document is samen met het werkdocument van de Commissie
“European Higher Education in a Worldwide Perspective” een vervolg op de mededeling “De rol
van de universiteiten in het Europa van de kennis” en de daarop volgende raadpleging van de betrokken
personen en instellingen. Het wijst op de talrijke uitdagingen waarvoor de Europese universiteiten staan en op
het gevaar dat, indien niets wordt ondernomen, de kloof met de belangrijkste concurrenten van Europa op dit
terrein steeds groter zal worden.
Kennis en innovatie zijn de motoren voor duurzame groei in het
Europa van vandaag en de universiteiten zijn cruciaal voor de doelstellingen die tijdens de Europese lentetop
zijn vastgesteld, aldus Ján Figel’, de commissaris voor onderwijs en opleiding, op een
persconferentie. Toch wijst de vandaag goedgekeurde mededeling op belangrijke tekortkomingen in de prestaties
van de Europese instellingen voor hoger onderwijs, vergeleken met die van onze voornaamste concurrenten, vooral
de VS. Hoewel de gemiddelde kwaliteit van de Europese universiteiten tamelijk goed is, kunnen de universiteiten
geen optimale bijdrage leveren op het punt van economische groei, sociale samenhang en meer en betere banen. De
Commissie roept de nationale beleidsmakers ertoe op maatregelen te treffen die de universiteiten de
mogelijkheden bieden om optimaal bij te dragen aan de Lissabonstrategie.
Met slechts 21% van de
EU-beroepsbevolking met een diploma hoger onderwijs kan de EU de vergelijking met de VS (38%), Canada (43%) of
Japan (36%) niet goed doorstaan. Behalve in enkele landen stagneert bovendien de toegang tot het hoger onderwijs
in Europa momenteel op een relatief laag niveau.
De Commissie is van mening dat dit te wijten is
aan een gebrekkige respons van de universiteiten op maatschappelijke veranderingen en het model van levenslang
leren.
De minder goede prestaties van Europa zijn ook te wijten aan een groot tekort aan
middelen. Gemiddeld trekken de EU-landen slechts 1,1% van hun BBP uit voor hoger onderwijs, hetgeen even veel is
als Japan maar veel minder dan Canada (2,5%) en de VS (2,7%). Indien Europa het totaalcijfer van de VS zou
willen benaderen, zou elk jaar 150 miljard euro extra aan hoger onderwijs moeten worden gespendeerd. Deze
situatie heeft een negatieve uitwerking op de prestaties van de Europese universiteiten op het gebied van het
toponderzoek, hetgeen resulteert in een lager aandeel wetenschappelijke publicaties, patenten en
Nobelprijswinnaars dan de VS. Een belangrijk verschil is dat de Europese universiteiten nog steeds bijna
uitsluitend afhankelijk zijn van (beperkte) overheidssubsidies, terwijl in de concurrerende landen door een
grotere diversificatie van de financiële middelen, met veel hogere bijdragen vanuit het bedrijfsleven en
particulieren, een veel sterkere en blijvende expansie mogelijk is gemaakt.
De mededeling wijst
drie prioritaire gebieden aan waarvoor aan de Europese universiteiten hervormingen nodig zijn:
(1) een grotere kwaliteit en aantrekkelijkheid van de Europese universiteiten,
(2) een verbetering van het bestuur en de stelsels, en
(3) een grotere en meer
gediversifieerde financiering (met of zonder een belangrijke financiële bijdrage van de studenten).
De Commissie dringt er bij alle lidstaten op aan ervoor te zorgen dat hun regelgeving de
universiteiten in staat stelt daadwerkelijke veranderingen door te voeren en strategische prioriteiten na te
streven.
Ook voor de universiteiten zelf is een cruciale rol weggelegd, met name voor een betere
communicatie met de burger over de prestaties van de universiteiten en grotere inspanningen voor hun
marktpresentie in binnen- en buitenland. Zij moeten ook hun menselijke potentieel kwalitatief en kwantitatief
verbeteren.
De Commissie roept de Raad op een resolutie aan te nemen die zich sterk maakt voor
een nieuw type partnerschap tussen de overheid en de universiteiten en voor voldoende investeringen in hoger
onderwijs. Meer investeren in de modernisering van hoger onderwijs en onderzoek in Europa, en de kwaliteit ervan
verbeteren, is een directe stimulans voor de toekomst van Europa en de Europeanen.
Meer
informatie