De Europese Commissie heeft vandaag beslist haar goedkeuring te
hechten aan de oprichting en financiering van een gemeenschappelijke publiek-private onderneming voor de
exploitatie van de Internationale Luchthaven Antwerpen te Deurne. De gemeenschappelijke onderneming wordt
opgericht door het Vlaams Gewest, drie regionale partners (het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, de GOM
Antwerpen en de Hoge Raad voor Diamant) en een via een aanbestedingsprocedure geselecteerde commerciële
partner. Jacques Barrot, vice-voorzitter van de Europese Commissie en commissaris voor vervoer, verklaarde dat
“private knowhow de ontwikkeling en exploitatie van vervoersinfrastructuur ten goede komt” en voegde
eraan toe dat “dit project voldoet aan de Europese mededingingsregels en positieve gevolgen zal hebben
voor zowel de overheid, de bedrijven als de burgers”.
De gemeenschappelijke onderneming
wordt belast met de exploitatie van de luchthaven op grond van een concessieovereenkomst, de ontwikkeling van
een bedrijvenpark op de terreinen van de luchthaven en de bouw van een tunnel voor de Krijgsbaan, zodat de
luchthaven voldoet aan de nieuwe internationale veiligheidsnormen.
Na analyse van het project
concludeerde de Europese Commissie dat de publieke bijdrage en participatie in de gemeenschappelijke onderneming
verenigbaar zijn met de Europese regels op het gebied van staatssteun. Het beheer van een luchthaven mag dan wel
een economische activiteit zijn, toch is de Commissie van mening dat dit project slechts zeer beperkte gevolgen
zal hebben voor de handel en de mededinging. Het project past ook binnen het Europese vervoersbeleid en
bevordert de handelsactiviteit alsmede de economische, sociale en regionale cohesie in de EU en kan derhalve
worden beschouwd als project van gemeenschappelijk Europees belang.
Bovendien werd de omvang van
de publieke bijdrage en de keuze van een commerciële privé-partner bepaald via een open en
niet-discriminerende openbare aanbestedingsprocedure waarbij alle kandidaten op gelijke voet werden behandeld en
de publieke bijdrage tot een minimum werd beperkt.
De Europese Commissie werkt aan nieuwe
richtsnoeren voor de toepassing van staatssteunregels op de financiering van luchthavens en aanloopsteun van de
overheid voor luchtvaartmaatschappijen met een regionale luchthaven als thuishaven. Deze richtsnoeren moeten
meer duidelijkheid en transparantie brengen in de voorwaarden waaronder staatssteun mag worden verleend voor de
financiering van luchthavens. Deze richtsnoeren zullen wellicht in de zomer door de Commissie worden
goedgekeurd.