Jongeren, niet-rokers en rokers die willen stoppen, kunnen hulp krijgen om een
leven zonder tabak te leiden. Dat is de boodschap van een nieuwe EU-campagne tegen roken, met een budget van 72
miljoen euro, die vandaag van start gaat. Markos Kyprianou, EU-commissaris voor gezondheid en
consumentenbescherming, gaf het startschot voor de campagne op het Schumanplein voor het Berlaymont-gebouw, het
hoofdkwartier van de Europese Commissie in Brussel, door de campagneslogan “HELP: Voor een leven zonder tabak”
te onthullen. Deze slogan is aangebracht op een reusachtig opblaasbaar object dat in alle 25 EU-hoofdsteden
tentoongesteld zal worden. De nieuwe campagne is voor de Europese Commissie ontwikkeld door een consortium van
gezondheidsdeskundigen en PR-professionals (zie MEMO/05/68 voor details). De roadshow zal worden gevolgd door een
“HELP”-reclamecampagne op TV en in de bioscoop in de loop van de zomer. Commissaris Kyprianou verklaarde:
“Ziekten en sterfgevallen als gevolg van roken kosten de EU-landen 100 miljard euro per jaar. Preventie- en
voorlichtingscampagnes zoals “HELP” zijn een investering in een gezondere en meer welvarende toekomst voor onze
burgers. Deze campagne zal een rookvrije leefwijze promoten onder jongeren, de gevaren van passief roken
benadrukken, en het streven naar rookvrije openbare ruimten ondersteunen.” De Europese Commissie heeft voor de
periode tot 2008 72 miljoen euro gereserveerd voor deze nieuwe campagne. Jongeren (15-18 jaar) en jonge
volwassenen (18-30 jaar) zullen de voornaamste doelgroepen zijn.
Markos Kyprianou,
EU-commissaris voor gezondheid en consumentenbescherming, verklaarde: “Acht van de tien rokers beginnen als
tieners. En zodra ze eenmaal verslaafd zijn, betekent dat voor velen een vroege dood. Ieder jaar sterven 650.000
EU-burgers aan ziekten die verband houden met roken. Ik zal alles doen wat ik kan om jongeren ervan te
weerhouden te gaan roken, en om jonge rokers te helpen hun verslaving af te schudden voordat hun gezondheid
ernstige schade lijdt. Mijn doel is een mentaliteitsomslag in de samenleving: rookvrij moet de norm worden, en
tabakverslaafden moeten een snel slinkende minderheid worden. Als alle EU-landen het voorbeeld van Ierland,
Italië en Malta zouden volgen en roken in openbare gelegenheden zouden verbieden, zouden we al een aardig eind
op weg zijn.”
“HELP” is de tweede grote antirookcampagne op EU-schaal van de Commissie en zal
voortbouwen op de ervaringen van de eerste campagne, “Feel Free to Say No”, die liep van 2002 tot 2004, en in
het kader waarvan meer dan een miljard contacten met jongeren in de hele EU werden gelegd (zie IP/04/1284). De “HELP”-campagne bestaat uit een roadshow en een PR-campagne,
een reclamecampagne en een website met advies over stoppen met roken. Een Europees Waarnemingscentrum voor tabak
in de media (European Tobacco Media Observatory) zal systematisch berichten in de media over de bestrijding van
roken verzamelen en analyseren.
De “HELP”-campagne is ontwikkeld door een consortium van
gezondheidsdeskundigen en mediabedrijven. De mediabedrijven die de campagne produceren werken samen met de
NGO's en de volksgezondheidsorganen die deel uitmaken van het European Network for Smoking Prevention (ENSP).
Zij hebben hun strategie ontwikkeld met input van een adviesraad van deskundigen onder voorzitterschap van
professor Gerard Hastings van het Centre for Tobacco Control Research van de Universiteit van Stirling. De
opdracht voor het ontwikkelen en voeren van de nieuwe EU-campagne is aan dit consortium toegekend na een open
aanbesteding door de Commissie in 2004.
Verdere informatie vind je hier
en hier
Vanaf 1 juni 2005 opent deze
website
Zie ook MEMO/05/69 voor meer informatie over de acties van de EU inzake de bestrijding
van roken.