Persberichten

AA
Accepteren EU-landen strenger toezicht op tests van nieuwe auto's?

De Europese Commissie presenteerde vandaag een wetsvoorstel over hoe nieuwe automodellen goedgekeurd moeten worden voor ze op Europese wegen worden toegelaten. De Groenen in het Europees Parlement verwelkomen het voorstel dat een aantal pijnpunten in het systeem aanpakt. Bart Staes hoopt vooral dat de EU-lidstaten de voorstellen niet zullen afzwakken.

“De nauwe banden tussen nationale toelatingsautoriteiten, testlaboratoria en autofabrikanten moeten uit elkaar worden getrokken”, stelt Staes. “In deze sector ligt belangenverstrengeling altijd op de loer, dus het is goed dat de Europese Commissie en andere nationale toelatingsautoriteiten meer mogelijkheden krijgen om beslissingen te controleren en zo nodig terug te draaien.”

EU-lidstaten houden krampachtig vast aan hun nationale zeggenschap over autotests. Dieselgate toont dat het tijd wordt dit verzet op te geven. Competitie tussen landen op autotests is voor Groen een doorn in het oog. Staes vindt dat een test gebaseerd moet zijn op duidelijke, strikte regelgeving én naleving in plaats van wie het meest flexibel omspringt met de regels. Daarom is het ook goed dat de Europese Commissie directe betalingen van autofabrikanten aan testlaboratoria voorkomt.

Staes: “We moeten ervan af dat bijvoorbeeld een Amerikaanse fabrikant van pick-up trucks kan shoppen in Europa om te zien waar ze net wat soepeler omspringen met de regels.” Als het aan Staes ligt, dan staan veiligheid én gezondheid van de Europeanen bovenaan.

“De Europese Commissie doet goede voorstellen, maar we moeten nog maar zien wat ervan overblijft tussen het geweld van de grote autofabricerende lidstaten”, waarschuwt Staes. Het wetsvoorstel moet worden besproken en goedgekeurd door het Europees Parlement en door de Europese ministers. De vraag is ook waarom men nu met dit voorstel komt precies een week voor de omstreden en cruciale stemming in de plenaire van het EP rond de RDE-test (Real Driving Emissions test). Daar hopen we het akkoord tussen Commissie en Raad over het afwijken van de norm voor NOx uitstoot tot zeker 2012 terug te draaien. "De auto-industrie kreeg al uitstel voor het naleven van deze wetgeving uit 2007 en nu dreigen ze opnieuw beloond te worden voor hun fraude en gesjoemel." 

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?